nieuwsbrief #19 | februari 2016 kunt u deze nieuwsbrief niet lezen...klik dan hier
 
Time 2 Control
Time 2 Control

Hoe krijgen we onze kinderen en cursisten in beweging om serieuzer aan de slag te gaan met hun huiswerk? Een veel gestelde vraag, zowel van ouders als van trainers.

Want hoe krijg je inderdaad iemand die midden in de puberteit zit, met van alles en nog wat loopt te worstelen, op zoek is naar zijn of haar eigen identiteit, zo ver om meer tijd en aandacht aan zijn of haar huiswerk te besteden?
Er wordt tenslotte nogal wat gevraagd van ze, brugklassers krijgen direct met zo’n 12-15 vakken te maken waar ze maakwerk en leerwerk voor op krijgen. Zie dat maar eens overzichtelijk te houden…

Wat doe jij zelf als je door de bomen het bos niet meer ziet?

Heb je dan de rust en het inzicht om volgens een stappenplan een planning te maken?
Kijk je eerst per onderdeel wat je moet gaan doen en hoeveel tijd je denkt hiervoor nodig te hebben?
Als de stress eenmaal is toegeslagen omdat je morgen een deadline hebt voor iets waar je urenlang werk aan hebt, ga je dan “even rustig” aan je planning werken?

In de vorige nieuwsbrief heb ik het gehad over prioriteiten stellen; welke taken zijn dringend en/of belangrijk en hoe vaak stel je iets uit zodat het uiteindelijk dringend wordt en jij er stress van krijgt.

Maar je prioriteiten op orde hebben is niet voldoende, het is een eerste stap in inzicht en bewustwording zodat je inziet dat een goede planning jou kan helpen rust en overzicht te houden in al jouw taken.

Plannen is moeilijk, maar iedereen kan het leren zolang je het stap voor stap doet, en dat is wat onze trainers doen tijdens de cursus “Snel leren = leuk leren”. Stap voor stap met meer inzicht en bewustwording werken aan een planning die bij jou past. Een planning die aansluit bij jouw manier van leren, zodat een volgende stap: het houden aan je eigen planning, ook haalbaar is.
Dat noemen we SMART-planning in alle opzichten.

Wil jij meer inzicht, overzicht en leren plannen? Volg dan de cursus bij één van onze trainers, klik hier voor een trainer in jouw buurt. Uiteraard leer je ook snellezen, mindmappen en slimme geheugentechnieken zodat jij jouw eigen ideale leermethode ontdekt.

Wil jij zelf aan de slag als trainer “Snel leren = leuk leren” en/of OP WEG NAAR “Snel leren = leuk leren”?, klik dan hier voor informatie, data en locaties.

Mocht je vragen hebben over de cursus of de mogelijkheden om trainer te worden, kun je me altijd mailen naar info@time2control.nl of bellen via 06-17 23 44 17.

Annemieke Groeneveld – Time 2 Control

Time 2 Control
Het derde best practice digibook is al weer uit, met 27 nieuwe succesverhalen uit de cursus “snel leren = leuk leren”, geschreven door onze trainers. Klik voor de verhalen op deze link.

Het aanbod is wederom gevarieerd, leerlingen die urenlang aan hun huiswerk zitten en na de cursus in veel minder tijd effectiever hun huiswerk maken. Leerlingen met dyslexie die heel langzaam lezen en daardoor lezen ook niet leuk vinden. Door het stijgen van het leestempo en leesbegrip daalt de weerstand om een boek te pakken! Leerlingen met AD(H)D die zich vaak kort kunnen concentreren leren dat zij door het combineren van vaardigheden toch veel kunnen doen in leerblokken van 20 minuten.
 
Time 2 Control
Time 2 Control
Wellicht heb je het artikel van 18 januari in de NRC gelezen “Er is geen methode om extra snel te leren lezen” waarin snellezen kritisch onder de loep wordt genomen, klik hier voor het volledige artikel.
Time 2 Control Zonder het artikel tekort te doen valt het op dat er weinig wordt gemeld over de verschillende manieren van snellezen. Dit artikel gaat namelijk vooral over technieken als photoreading, smartreading en scannend lezen, aangezien de snelheden die als voorbeeld worden genoemd ver boven de 1400 woorden per minuut uitstijgen. De snellezers die ver over de 1400 wpm lezen zijn in het artikel degenen die slecht presteren, zoals de studenten die Harry Potter in 47 minuten lezen.

De manier van snellezen zoals tijdens de cursus “Snel leren = leuk leren” wordt aangeleerd kan dan ook meer gezien worden als “focuslezen” aangezien het zwaartepunt op het focussen ligt met als effect stijgende concentratie en beter leesbegrip.
De theorie achter de manier snellezen die wij inzetten tijdens de cursus “Snel leren = leuk leren” is als volgt: We zijn gewend om woord voor woord te lezen. Door sneller te lezen “zien” we meerdere woorden tegelijk. Hoe begrijp je dan toch nog wat je leest en onthoud je wat je snel leest?
Door sneller te lezen, moet je je beter concentreren. Hierdoor onthoud je de informatie ook meteen beter. Gemiddeld lezen we rond de 200 woorden per minuut terwijl ons hoofd wel 1400 woorden per minuut kan lezen. Dit betekent dat als je “maar” 200 woorden per minuut leest, er 1200 woorden per minuut ruimte in je hoofd is voor afleiding. Vandaar dat je snel wordt afgeleid tijdens het lezen. Hoe dichter we dus bij de 1400 woorden per minuut gaan lezen, hoe minder ruimte voor afleiding er is, dus hoe beter we concentreren en onthouden wat we lezen.

Natuurlijk zal het begrip in het begin tijdens het oefenen iets dalen, daarom leren wij onze cursisten in een gewoon leesboek snellezen. Pas als ze de techniek beheersen passen zij het toe op hun schoolboeken. En een goede snellezer past zijn leestempo aan aan de moeilijkheidsgraad van wat hij leest, dus je varieert in tempo naarmate de inhoud van de tekst moeilijker is, of als je in een andere taal leest.

De snelheid is dus niet het belangrijkste doel bij onze manier van snellezen, dat is namelijk de focus en concentratie. Als je je beter focust en concentreert word je minder snel afgeleid en daardoor onthoud je beter wat je leest. Daarbij is het één van de vaardigheden die tijdens de cursus worden aangeleerd. De combinatie van vaardigheden zorgt voor een effectievere en efficiëntere manier van leren: Focus, concentratie, kleine stukken tekst snellezen en direct in mindmap wegzetten, dus verwerken en opslaan. Zorg daarbij voor combineren van zintuigen en voldoende herhaling en je voorbereiding voor een toets is prima in orde.

Time 2 Control
Time 2 Control Sophie Dekker | Leren is Leuk!

Kinderen die leren moeilijk vinden, vinden het vaak niet leuk. Ik hoop dat ze bij mij ervaren dat leren, ook al is het moeilijk, toch leuk kan zijn. Kansen creëren en verschil maken, dat is mijn uitdaging. Wat kinderen en jongeren betreft, worden die kansen geboren door het leren leuk te maken. Ik geniet iedere dag, als ik zie dat dat lukt. Als kinderen weer plezier in leren krijgen, ouders en leerkrachten zich gesteund voelen en de gecreëerde kansen hebben genomen om zelf het verschil te maken.
Lees verder
Manuel Colsen | RT Colsen

Moeite met rekenen of spelling? Lukken de tafels niet of komt het leesproces langzaam op gang? Manuel Colsen, remedial teacher in Terneuzen, helpt dagelijks tal van leerlingen op weg naar betere schoolprestaties en meer zelfvertrouwen. Waar school en huiswerk eerst een bijna dagelijkse strijd vormen, lukt het mij om kinderen het plezier in leren terug te geven. Lees verder
Time 2 Control
Hieronder een aantal praktijklogo’s van onze nieuwste trainers
Time 2 Control

Ken je iemand die wellicht interesse heeft in deze nieuwsbrief? Stuur hem dan door.

Organiseer jij een evenement waar Time 2 Control niet mag ontbreken? Laat het ons weten en wij verzorgen graag een informatiestand, workshop of presentatie. Mail naar info@time2control.nl

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, dan zie ik je mail graag tegemoet.

 
Facebook Twitter