Studielift | Best Practice Digibook

Hij kijkt me verbaasd aan wanneer ik hem vraag hoe hij zijn leerwerk verdeeld voor een toets. Hij weet goed te vertellen over wat hij doet. Het wordt me ook vrij snel duidelijk dat zijn studiestrategie niet heel efficiënt is. Hij begint met studeren en stopt wanneer hij geen zin meer heeft. Hij vertelt dat hij best lang bezig is met het lezen van de lesstof en hij gaat door tot het tijd is om te eten of te sporten. Ik vertel hem over leerblokken en het belang van pauze. Daarnaast oefent hij met mindmappen door het maken van een samenvatting van geschiedenis en leert hoe hij de belangrijkste informatie uit een tekst kan halen. De mindmapkaartjes schreef hij vol met de begrippen die hij moest weten. Hij stuurde me die week een foto waarin hij liet zien hoe hij zijn mindmap had vormgegeven en hoe hij de mindmapkaartjes had ingezet. Ik kreeg van Martijn een foto waarin hij liet zien hoe hij zijn mindmap had vormgegeven en hoe hij de mindmapkaartjes had ingezet. Hij leerde in 6 weken hoe hij op een efficiënte en doelbewuste manier kon leren en concludeerde: Ik vind het een fijne manier van leren want doordat je het opschrijft, onthou je het beter. Hij kon na 6 weken 2x sneller lezen, was beter geconcentreerd en heeft ervaren hoe hij zijn schoolwerk zo kan organiseren dat hij het beter kan onthouden. Hij nam zich voor vaker te gaan mindmappen en te blijven oefenen met snellezen. Na een aantal weken hoorde ik van zijn ouders dat ze zagen dat Martijn de nieuwe werkwijze goed had opgepakt en dat zijn resultaten significant stegen. Missie geslaagd! ESTHER HOFS STUDIESCHUYT - ARNHEM

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=