Studielift Blog | Heeft een cursus nog wel zin in 4 havo?
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Geen idee waar te beginnen!

01 januari 2023

Kim komt een week voor de kerstvakantie, maandag 19 december, bij mij om een planning te maken voor de toetsweek die op maandag 16 januari begint. Ze dropt de hele inhoud van haar rugzak op de tafel en ploft met een diepe zucht in de stoel. “Ik heb echt géén idee waar ik moet beginnen, zeven toetsen in anderhalve week en ik heb nog amper wat gedaan”, zegt ze met een lichte paniek in haar stem.

Ik lach in stilte en denk ‘what’s new? ’😊

“Gelukkig heb je nog vier weken de tijd om je goed voor te bereiden. Laten we eerst maar eens in kaart brengen wat er allemaal moet gebeuren en dan een haalbare planning maken met ook nog wat ruimte voor leuke dingen in de kerstvakantie, hoe klinkt dat?“

Een blik van opluchting komt mijn kant op en Kim sorteert de gedropte stapel op de schoolvakken en dan gaan we met elkaar aan de slag.

We brengen in kaart wat er allemaal per toets voorbereid moet worden en wat Kim tot nu toe heeft gedaan in de klas en tijdens haar reguliere huiswerkmomenten. Kim heeft flink wat aantekeningen tijdens de lessen gemaakt, dus die kan ze nu goed gebruiken.

Beschikbare leertijd.
Kim heeft een leerblok van 40 minuten en ze heeft in haar weekindeling aangegeven in de kerstvakantie per week vier ochtenden van 3 uur te kunnen en willen leren. Ze heeft dan voldoende tijd om leuke dingen af te spreken met vriendinnen en lekker een dagje te kunnen gaan shoppen.

Dat komt dan in totaal neer op 32 leerblokken van 40 minuten in de vakantie, de week ervoor redt ze er zeker 10 en de week na de vakantie 12. In totaal heeft Kim dus 54 leerblokken van 40 minuten tot haar beschikking en dat voelt ineens als ‘heel veel tijd’.

Benodigde leertijd.
Dan gaan we uitrekenen hoeveel tijd ze per vak nodig heeft om de toets goed voor te bereiden, waarbij we uitgaan van mindmaps maken voor de meeste vakken en voor wiskunde van elke paragraaf een aantal opdrachten maken + de D-toets aan het eind van het hoofdstuk.

Ze blijkt in totaal ‘slechts’ 44 leerblokken nodig te hebben, dus ze heeft zelfs teveel tijd in haar weekindeling aangegeven 😉.

Ik heb ineens een andere Kim tegenover me. “Poeh hé, ik zag echt als een berg op tegen de toetsweek, maar nu denk ik dat ik het gewoon ga redden!”.

En daar zit het probleem met toetsweken. Leerlingen zien dit letterlijk als ‘een berg’, zonder even rustig per vak te kijken wat er allemaal moet gebeuren.

De kracht en de impact van een haalbare en realistische planning op het zelfvertrouwen en de motivatie van onze leerlingen is enorm.

Vooral het haalbare van een planning is hierbij cruciaal!

Plannen is namelijk niet een kwestie van ‘zoveel tijd’ reserveren voor een toets. Het vraagt inzicht in jezelf, jouw concentratieboog, jouw persoonlijke weekindeling en bovenal jouw verwerkingstijd van alle schoolvakken.

Pas als je dat inzicht hebt, ben je in staat een planning te maken die 'op jouw lijf geschreven is', en dus haalbaar.

Kim is inmiddels fan van de Studielift planagenda en het 5-stappenplan. Ik kreeg gisteren een appje van haar dat ze helemaal bij is qua planning en niet het gevoel heeft dat haar hele kerstvakantie uit leren bestaat.

En zo hoort het ook, vakantie hoort leuk en ontspannend te zijn, ook als je vlak daarna een toetsweek hebt...

Ik wens Kim en jou een mooi en succesvol 2023, met veel inzicht en overzicht 👍.



Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?