Time 2 Control Blog | Eindexamens in zicht...8 uur per dag blokken werkt niet!
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Eindexamens in zicht...8 uur per dag blokken werkt niet!

2 april 2019

Dinsdag 14 april 2017 gaat de deurbel en staat de moeder van een oud-klasgenootje van één van mijn dochters op de stoep. In haar ogen een mengelmoes van ongemak, paniek en hoop. Ik begroet haar vrolijk en ze steekt meteen van wal: “ik ontdek nu pas dat jij leerlingen helpt met beter leren! Kun je Fleur alsjeblieft helpen met haar examenvoorbereiding want dat kind leert acht uur per dag, maar haar tentamenresultaten zijn niet echt sterk en ik ben bang dat ze het niet gaat redden in mei!”.

O.k. duidelijke taal en met de deur in huis gevallen. Met nog drie weken te gaan zie ik een uitdaging om de hardwerkende lieve Fleur met meer vertrouwen en minder leeruren haar examens in te laten gaan. Het voordeel van deze leerling is dat ik haar al ken en dus wat directer kan benaderen en ik spreek met haar moeder af dat ik de volgende dag bij hun langs kom en ga kijken wat we kunnen doen.

Als ik de volgende dag aankom en Fleur mij laat zien hoe zij haar tentamens heeft voorbereid ben ik verbaasd en verbijsterd tegelijk. Elk schoolboek is samengevat in een uittreksel van rond de twintig getypte A4-tjes, dat zijn bijna dubbele boeken! Ik leg haar meteen uit dat als ze deze probeert te memoriseren, ze tijdens tentamens en examens wel ongeveer weet waar de stof staat maar nooit precies kan ophalen wat ze nodig heeft en dit wordt meteen beaamd. Dan vertel ik Fleur iets dat meteen de tranen in haar ogen doet springen. Zij mag namelijk nog maar vier keer drie kwartier per dag leren in de ochtend en ’s middags ‘moet’ zij verplicht met haar moeder naar het strand, want ja, we wonen in Noordwijk, en zonnen op het strand is Fleurs favoriete bezigheid. Door de tranen heen zie ik de paniek in haar ogen…

Ik stel haar snel gerust en leg haar uit hoe de concentratiecurve werkt en dat zij in vier keer drie kwartier uiteindelijk meer zal gaan leren en bereiken, dan in acht uur achter elkaar stampen. Als Fleur zichzelf herkent in de groene lijn van de concentratiecurve besluit zij op mijn kennis te vertrouwen. We gaan als een speer aan de slag met snellezen zodat haar focus en concentratie binnen de geplande vier blokken van drie kwartier per dag optimaal zijn.


Samen maken wij een strakke planning, zodat alle examenvakken de juiste hoeveelheid leertijd krijgen en daarnaast leer ik haar hoe zij van haar getypte samenvattingen mindmaps kan maken.

En daar ‘Fleurt’ zij letterlijk van op:-). Elke mindmap die zij maakt, kan zij voor haar gevoel meteen grotendeels uit het hoofd navertellen en het herhalen van een mindmap kost haar uiteindelijk rond de vijf minuten. Wat een ongelofelijke tijdwinst weet zij hiermee binnen twee weken te halen!

“Niet alleen ik ben de uitdaging aangegaan, alle credits gaan in dit verhaal naar Fleur!"

Zij heeft het aangedurfd om haar oude patroon los te laten en drie weken voor de start van haar examens het leerwerk over een andere boeg te gooien. En met resultaat!

Op de dag van de examenuitslagen staan Fleur en haar moeder ’s avonds stralend voor de deur. Fleur is geslaagd en haar examencijfers liggen gemiddeld een vol punt hoger dan haar tentamen-cijfers, terwijl zij veel minder tijd heeft besteed aan het voorbereiden van de examens dan voor haar tentamens. Wat een overwinning voor deze prachtige dame. En dan krijg ik van Fleurs moeder een compliment waar ik van begin te stralen: “Jij hebt zoveel rust in ons gezin gebracht. Wij zagen Fleur maar blokken en hard werken zonder resultaat en wisten niet hoe wij haar daarbij konden helpen”. En juist die rust en de structuur van een haalbare planning bracht Fleur tot optimaal leren en presteren!

En hoe is het nu met Fleur? Fleur is enthousiast bezig met de pabo, ook hier zet ze haar nieuwe vaardigheden dagelijks in en ik weet zeker dat zij als juf ook haar leerlingen hiermee op weg zal gaan helpen.

Herken je jezelf in dit verhaal? Begin op tijd met een goede voorbereiding, onze trainers helpen jou hier graag bij. Je kunt je nog inschrijven voor de ‘Time 2 plan je examenweken’ om tijdig een goede examenplanning te maken, dit geeft rust en overzicht.

Trainer worden van de cursus "Snel leren = leuk leren"? -> https://www.studielift.nl/TRAINER/opleiding.html.

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Ben jij klaar voor onze trainersopleiding?