Soms verbaas ik me over de visie op het mentoraat op scholen.
Begrijp me goed, ik pleit als geen ander voor autonomie en zelfregulatie van mentoren, maar om nu elk leerjaar of zelfs elke klas een eigen mentormethode te laten kiezen?
En het gebeurt.
Zo kreeg ik vorig schooljaar een telefoontje van een teamleider die zei: ”In leerjaar 1 werken we met methode X, in leerjaar 2 met methode Y en voor leerjaar 3 willen we graag Studielift123 aanschaffen”.
Mijn reactie: “Sorry, maar daar werk ik niet aan mee, jullie maken het wel heel verwarrend voor jullie leerlingen, als ze elk jaar nieuwe manieren van plannen en leren krijgen aangereikt. Kies alsjeblieft voor één methode voor alle leerjaren en leer je leerlingen op een uniforme manier studievaardigheden en sociaal emotionele vaardigheden”.
De school koos niet voor Studielift en dat is prima, want ik verkoop mijn methode alleen als het ook op een werkbare en geloofwaardige manier wordt ingezet op school.
Zo kreeg ik deze week een bestelling voor 1 mentor en 1 klas leerlingen. Bij navraag bleek dat deze school alle mentoren per klas laat kiezen met welke methode zij willen werken😯.
Fijn voor de mentoren natuurlijk, want zij kunnen kiezen wat hen aanspreekt, maar ach die arme leerlingen...
Die krijgen, als het even tegenzit, niet alleen elk jaar een andere mentor, maar ook andere manieren van plannen en leren en mijn moederhart denkt dan ‘ok, mijn kind is dus afhankelijk bij welke mentor die zit, of hij/zij überhaupt leert plannen en leren’.
Beste schoolbesturen, afdelingsleiders, teamleiders en andere beslissers, ‘zint eer u begint’.
Ga met elkaar om tafel en bespreek wat het doel is voor jullie mentoraat.
Wat zijn de belangrijkste thema’s voor jullie om met jullie leerlingen te behandelen?
📚 Studievaardigheden?
📚 Sociaal emotionele vaardigheden?
📚 Persoonlijke ontwikkeling?
📚 LOB?
📚 Mediawijsheid?
📚 Burgerschap?
📚 Profielwerkstuk?
En bij welke thema’s willen jullie de vakdocenten en ouders betrekken?
Uniformiteit en stabiliteit is wat jullie leerlingen nodig hebben, maar aan de andere kant willen mentoren zelf invloed uitoefenen op wat zij met hun klas bespreken en behandelen.
En dat gaat prima samen!
Met de all-in one mentormethode Studielift123 heb je alle bovengenoemde thema’s in huis, met maar liefst 240 lessen en 160 aanvullende video’s, lespresentaties, werkvormen en spelvormen in totaal.
Tijdens de mentortraining maken de mentoren per leerjaar/niveau een teamplan met zelf gekozen doorlopende leerlijnen van jaar 1 t/m 4/5/6.
Continuïteit voor de leerlingen, autonomie en zelfregulatie voor de mentoren, inzicht en duidelijkheid voor het mentoraat.Meer weten? Vraag de brochure aan via deze link of plan direct een uitgebreide Zoom-presentatie met Annemieke in via deze link.
Ik spreek je graag en wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld
Studielift BV

Laat een bericht achter