Studielift Blog | Hele klas onvoldoende, aan wie ligt dat dan?
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Hele klas onvoldoende, aan wie ligt dat dan?

01 februari 2023

Beteuterd komt Iris de tweede les van ‘Snel leren = leuk leren’ binnen. “Ik had nog zó goed geleerd, en toch een 4,7 voor natuurkunde!”.

Uit ervaring met o.a. mijn eigen dochters weet ik inmiddels hoe ik moet reageren. “Ik zie dat je hiervan baalt, heb je dit cijfer zien aankomen en hoe heeft de rest van de klas het gemaakt?”

“Nah, ik vond de toets wel echt heel moeilijk, maar hoopte wel op een 6. Ik had wel het hoogste cijfer van de klas. Ik baal hier echt van, want hoe haal ik deze onvoldoende op met maar zo weinig toetsen per jaar?!”.

En dan val ik altijd even stil.

Een hele klas die een dikke onvoldoende haalt, hoe kan dat?

Zonder met een vinger te willen wijzen, kan ik toch niet anders dan constateren dat dit niet (volledig) aan de leerlingen zelf te wijten is, hier is echt tijdens de lessen iets mis gegaan vrees ik.

Maar wat?

En nog veel belangrijker, hoe ga je dit als docent een volgende keer voorkomen?

Juist bij nabespreken van de toets en de start van een nieuw hoofdstuk is een enorme kans voor zowel jou als docent, als voor je leerlingen, om herhaling van onvoldoendes te voorkomen.

Ik geef je een aantal concrete tips:

    • Bespreek de toets goed na met de hele klas en laat je leerlingen voor elk niet behaalde punt een leerpunt benoemen met de daarbij behorende actie om deze ‘fout’ een volgende toets te voorkomen.
    • Bespreek bij elke vraag wat voor soort vraag het was; een reproductievraag, inzichtvraag of toepassingsvraag. Als jij en jouw leerlingen weten welk soort vragen het slechtst hebben gescoord, dan kun je daar het komende hoofdstuk, tijdens de lessen, hier meer aandacht aan besteden.
    • Laat je leerlingen vanuit de benoemde leerpunten leerdoelen voor het komende hoofdstuk opschrijven en kom hier ruim voor de volgende toets op terug. Bespreek wat de leerpunten en leerdoelen zijn en wat jouw leerlingen nodig hebben om de leerdoelen te halen.
    • Zorg dat je leerlingen zelf actief aantekeningen maken tijdens jouw lessen. Overschrijven van het bord is een automatisme en heeft geen effect op het dieper lerende brein. Door zelf actief aantekeningen te maken zijn leerlingen veel meer inhoudelijk met de theorie bezig.

Wil je direct met deze tips aan de slag, maar zoek je nog concrete handvatten? Download dan mijn nieuwe e-book 'Een klas vol actieve leerlingen’. Hierin vind je de tools en werkbladen om direct bovenstaande tips in de praktijk te brengen.

Je kunt het e-book direct downloaden via deze link.


Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?