Studielift Blog | De enige domme vraag is een niet gestelde vraag
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Vier uur per dag huiswerk is te veel!

01 april 2020

Tess woont in Amstelveen en wordt door haar ouders aangemeld voor de cursus ‘Snel leren = leuk leren’. Zij zit in de tweede klas van het Technasium en haar vader meldt mij dat zij elke dag wel vier uur aan haar huiswerk zit en dat haar ouders bang zijn dat zij dit niet zes jaar vol blijft houden.

Vier uur per dag huiswerk is ook wel heel erg veel. Zij had zelfs haar favoriete sport, basketbal, opgegeven omdat school en huiswerk voor gingen.

Tess wil graag architect worden en is vastbesloten het Technasium te halen. De eerste les over motivatie en doelen stellen was dan ook appeltje eitje. Tess wist waar ze voor ging en de motivatie was prima in orde, wellicht zelfs wel iets te goed omdat zij belangrijke zaken als sporten ervoor aan de kant had geschoven….

Ook plannen kon Tess al, althans die indruk had ze zelf. En inderdaad, ze plande waar mogelijk al haar huiswerk en toetsen keurig in, maar toen wij naar SMART-planning gingen kijken, bleek dat haar manier van plannen niet specifiek en realistisch genoeg was. Daar viel dus toch nog wat winst te behalen. Door haar vakken een paar weken te timen tijdens het huiswerk maken kreeg ze een beter beeld van hoeveel tijd ze aan welk vak gemiddeld besteedde, wat haar SMART-planning ten goede kwam.

De echte winstpakkers ontdekte Tess in het snellezen en mindmappen, ze vloog vooruit omdat zij trouw elke dag oefende met snellezen. De eerste weken was ze zelf verbaasd over hoe goed ze kon onthouden wat ze las, terwijl ze van tevoren had aangegeven bang te zijn dat ze juist minder goed zou gaan onthouden.

Voor de cursus maakte Tess ellenlange samenvattingen, zij had bijna dubbele schoolboeken 😉. Zij gaf dan ook de derde les aan dat zij veel moeite had met de kern uit de tekst halen en het liefst alles op schreef, wat te zien was aan haar samenvattingen.

Als je zo gedisciplineerd en gemotiveerd bent als Tess, is het niet makkelijk om over te stappen naar een nieuwe leerstrategie. Wat als het niet werkt en je ineens slechtere cijfers haalt? Met enige overtuiging startte Tess toch met mindmappen en kreeg hier al heel snel plezier in en haalde er uitstekende resultaten mee.

Wat ik niet wist en pas de laatste les hoorde, was dat Tess haar huiswerktijd maar liefst had gehalveerd en zich weer had aangemeld bij haar basketbalvereniging. Zij was van vier uur huiswerk per dag naar twee uur huiswerk per dag gegaan met dezelfde schoolresultaten. Op school had men niet door dat zij een cursus volgende, omdat haar resultaten gelijk waren gebleven.

Zo zie je maar weer, dat leren leren juist ook heel nuttig kan zijn voor gedreven en gemotiveerde leerlingen, want school is heel belangrijk, maar dat zijn vrije tijd en sporten absoluut ook!

Herkenbaar je jezelf in dit verhaal? Dan is de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ vast ook iets voor jou, onze trainers vind je via deze link.

Zie je zelf regelmatig dit soort leerlingen in de klas of in je praktijk? De trainersopleiding ‘Snel leren = leuk leren’ kun je zowel online als live volgen.

Live online -> https://www.studielift.nl/TRAINER/online-opleiding.html

Live real-time -> https://www.studielift.nl/TRAINER/opleiding.html


Meer verhalen over onze cursisten kun je lezen in ons best practice digibook.

Annemieke Groeneveld
Studielift



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?