Time 2 Control Blog | Zet al je huiswerk in één keer toetsklaar
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Zet al je huiswerk in één keer klaar

9 maart 2019

Dennis, een vrolijke maar chaotische knul uit twee havo, volgt bij mij de cursus “Snel leren = leuk leren” omdat hij erg veel tijd kwijt is aan zijn huiswerk en in het selectieteam van voetbal zit. Hij moet verplicht drie keer per week trainen, maar dat geeft thuis regelmatig spanning omdat zijn ouders bang zijn dat dit ten koste van zijn schoolwerk gaat. Dennis staat momenteel voor drie vakken onvoldoende, dus die angst is niet geheel onterecht.

Het snellezen spreekt Dennis erg aan, daar ziet hij direct de meerwaarde van. Ook het verzamelen van gegevens voor zijn planning gaat goed. Hij vult keurig zijn weekindeling in en houdt twee weken lang bij hoe lang hij over de verschillende schoolvakken doet. Tijdens les drie vraagt Dennis of ik met hem wil kijken naar zijn komende toets voor biologie, één van de vakken waar hij moeite mee heeft. Dat doe ik uiteraard graag en ik spreek met hem twee dagen later een extra individuele sessie af, waarin wij samen naar de voorbereiding van zijn toets gaan kijken. Hoewel de docent al bij het behandelen van paragraaf 5 is, en Dennis reeds een SO heeft gehad over de eerste drie paragrafen, komt Dennis met enkel zijn lesboek naar de afspraak.

Ik vraag hem naar zijn aantekeningen en samenvatting van zijn SO, maar die blijken er niet (meer) te zijn. Aantekeningen maakt hij nauwelijks en de ‘samenvatting’ die hij voor het SO heeft gemaakt heeft hij na afloop weggegooid.

SAMENVATTING WEGGEGOOID???
Ik maak een hoop mee met al die heerlijke snuiters, maar deze spant toch wel de kroon. Hoe kun je nu een samenvatting van een SO weggooien terwijl je weet dat er nog een toets over het hele hoofdstuk komt? Schuchter kijkt Dennis mij aan en zegt: ”Nah ja, zo goed ging dat SO toch niet, dus die samenvatting was waarschijnlijk toch al niet best”.

En in één keer ligt hier de reden voor zijn onvoldoendes op tafel; Dennis ‘verwerkt’ zijn lesstof en huiswerk niet op een constructieve manier, en daar gaan we samen verandering in aanbrengen.
Ik leg Dennis uit dat alles wat hij tijdens de les en thuis aan huiswerk doet, uiteindelijk tot één eindtoets leidt. Dan is het dus handig als je al je aantekeningen en huiswerk meteen ‘toetsklaar’ verwerkt in één totaalsamenvatting of mindmap zodat je beter en makkelijker verbanden kunt leggen tussen de verschillende paragrafen en onderwerpen. Als je vanaf de eerste les van een nieuw hoofdstuk alles meteen goed bijhoudt, hoef je voor je toets feitelijk alleen nog maar je samenvatting te herhalen.

Het klinkt zo simpel, maar bij goed huiswerkmanagement komt echt wel wat kijken!

HUISWERKMANAGEMENT IN 5 STAPPEN:
1. Het begint bij het maken van aantekeningen tijdens de les. Daar vertelt de docent wat hij of zij belangrijk vindt en vaak net nog even wat meer dan dat er in het boek staat. Zorg dat je die informatie noteert in een Cornell-schema of aantekenmindmap. Dan structureer je meteen de hoofdzaken en bijzaken. Dit helpt je om thuis makkelijker en sneller een goede samenvatting te maken.
2. Elke paragraaf die behandeld is in de les, zet je thuis direct bij voorkeur in een mindmap. Al je huiswerk zet je op deze manier in één keer ‘toetsklaar’. Dit betekent dat alle theorie uit je lesboek, werkboek én aantekeningen per les samenkomen in één mindmap.
3. De mindmap laat een totaalbeeld van het hele hoofdstuk zien, de zogeheten ‘helicopterview’. Op leer- en mindmapkaartjes komen de kenmerken, opsommingen en definities (feiten) die geleerd moeten worden.
4. Bij elke paragraaf bedenk je minimaal één kennisvraag, één inzichtvraag en één toepassingsvraag, zodat je jezelf meteen traint in het actief verwerken van de lesstof en in het herkennen van toetsvragen.
5. Tenslotte herhaal je je mindmap en kaartjes minimaal drie keer op verschillende manieren. Combineer zintuigen en maak gebruik van zowel je analytische brein, als je visuele en motorisch brein: schrijf, lees, spreek, visualiseer. Kortom verwerk al je huiswerk zo diep mogelijk in je brein!
Als je voor elk nieuw hoofdstuk de bovenstaande vijf stappen volgt, bouw je constructief aan een goede samenvatting en bereid je je vanaf het eerste moment goed voor op de toets die uiteindelijk komen gaat.

En Dennis? Die begrijpt inmiddels wat constructief huiswerk maken is, zit beter in zijn vel, haalt weer ruime voldoendes voor alle vakken en kan met een gerust hart en veel plezier naar alle selectietrainingen. Zijn reactie na de cursus:

“Zo hé, ik had echt niet verwacht dat deze cursus mij tijd zou opleveren. Ik moest ineens veel meer gaan doen met mijn huiswerk, maar blijk aan het eind juist tijd over te houden. Echt tof, ik ben blij dat ik de cursus heb gevolgd, nu kan ik zonder gezeur gewoon naar mijn trainingen en haal ik ook weer voldoendes!” Thanks juffie, van jou heb ik écht veel geleerd!”

En ik? Ik ben vooral blij met de zelfverzekerde uitstraling van deze knul. Wat een verschil met toen hij de eerste les bij mij binnen stapte: schouders omlaag en een blik van ‘ik wil het wel proberen, maar het gaat toch niks worden’. Les zes stapt Dennis rechtop met opgeheven hoofd en een grote grijns de deur uit terwijl hij zijn ‘juffie’ met een knipoog bedankt. Zo’n innerlijke groei gun je toch iedereen?!

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?