Studielift Blog | De enige domme vraag is een niet gestelde vraag
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

'Snel leren = leuk leren' - Evidence based.

01 mei 2020

Zo af en toe bereikt mij de vraag of ‘Snel leren = leuk leren’ wel evidence based is. Tijd om hier nog een keer aandacht aan te besteden. De term evidence based komt oorspronkelijk uit de medische sector en wordt verder ook veel gebruikt op het gebied van HRM en management. Op www.encyclo.nl staat hierover het volgende: Evidence based = gebaseerd op gegevens uit kwantitatief en/of kwalitatief wetenschappelijk onderzoek.

Toch begrijpen we uiteraard allemaal wat er met de vraag bedoeld wordt: is de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ bewezen effectief?

Als we kijken naar wetenschappelijk bewijs voor de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ is het antwoord vrij eenvoudig, dat is er niet. Wel zijn een aantal onderdelen uit de cursus regelmatig het onderwerp van onderzoeken met overduidelijke voorstanders en tegenstanders.

Zo is snellezen bewezen effectief te zijn, met als kanttekening dat er een absolute bovengrens is aan hoe snel iemand kan lezen met voldoende tekstbegrip (minimaal 80%). En uiteraard is tekstbegrip hetgeen de trainers tijdens de cursus goed bewaken en monitoren. Er zijn zelfs onderzoekers die beweren dat snellezen niet werkt, maar de praktijk wijst inmiddels al jaren uit dat het wel degelijk een zeer nuttige en effectieve vaardigheid is, mits je lang genoeg oefent om de vaardigheid ook echt te beheersen, snellezen leer je absoluut niet in één dag! Onderzoek heeft aangetoond dat het aanleren van een vaardigheid 30-40 dagen duurt. Vandaar dat de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ over 6 weken wordt verspreid. Zo oefent de cursist lang genoeg om ook echt na de cursus goed te kunnen snellezen.

Belangrijkste aspect van het snellezen is dat de focus, en daarmee de concentratie, stijgt. Hierdoor kun je beter onthouden wat je leest. Als je langzamer leest dan je zou kunnen lezen, heb je in je hoofd ruimte voor afleiding en vang je alle signalen in je omgeving op. Deze leiden je af en dus onthoud je niet goed wat je leest. Hoe beter gefocust je leest, hoe minder je wordt afgeleid en hoe meer en beter je dus de tekst begrijpt en onthoudt.


Ook over mindmappen wordt enorm veel geschreven en gesproken, kijk bijvoorbeeld maar eens op deze website.

Belangrijk aspect bij mindmappen is dat het je dwingt om de theorie uit je boek in eigen woorden en in verband met elkaar kort samen te vatten. Veel leerlingen schrijven het liefst hun boek in iets minder woorden over en hebben dan het gevoel een goede samenvatting te hebben gemaakt.

Helaas blijkt tijdens een toets dan vaak dat je de theorie niet goed hebt ‘verwerkt’ in je hoofd, waardoor je de toetsvragen niet kunt beantwoorden (denk dan vooral aan inzicht- en toepassingsvragen).

Dit gebeurt met mindmappen automatisch. Je verwerkt de theorie al tijdens het mindmappen. Een ander voordeel is dat je visuele en analytische brein zeer goed met elkaar samenwerken waardoor de leerstof beter beklijft en je het makkelijker op kunt roepen tijdens een toets; een mindmap ‘zie’ je makkelijker voor je dan drie kantjes geschreven tekst!

En ja, over geheugentechnieken is ook ongelofelijk veel te vinden op internet. Onder andere over de LOCI-route, het combineren van zintuigen, de wet van Jost, concentratieboog, allemaal onderdelen die aan bod komen tijdens de cursus.

Al deze ‘losse’ vaardigheden werken stuk voor stuk voor velen prima, maar bij de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ gaat het juist om het combineren van deze vaardigheden waardoor het een effectief geheel wordt.

Elke leerling heeft zijn of haar eigen leerstijl en hij of zij combineert dan ook datgene wat het beste bij hem of haar blijkt te passen. Alles wat je tijdens de cursus leert pas je direct toe op je huiswerk zodat je gedurende de 6 weken kunt bijsturen om uiteindelijk tot jouw eigen ideale leermethode te komen. Geen uitgebreid werkboek om door te spitten tijdens de lessen, maar een directe vertaling naar jouw eigen schoolwerk, want dat is hetgeen waar je mee aan de slag moet.

En wat voor bewijs wil je eigenlijk hebben? Voor mij is het belangrijkste bewijs de reacties van mijn cursisten tijdens de 6 lessen:

►   Die leerling 3 Havo die les 4 stralend binnenkomt en een 8,6 heeft gehaald voor zijn Geschiedenis SO dankzij zijn mindmap, waar hij daarvoor nooit hoger dan een 6,5 had gehaald.

►   Dat meisje uit de brugklas dat trots vertelt dat ze een 9 heeft gehaald voor SO woordjes Frans dankzij de leerkaartjes.

►   Die leerling met AD(H)D uit 2 VMBO-TL die me, zelf nog verbaasd, vertelt dat hij zich beter en langer kan concentreren met behulp van zijn eigen leerblokken.

►   Die hoogbegaafde jongen uit 4 VWO die aangeeft dankzij zijn planning meer rust te hebben en wat meer ‘durft’ te ontspannen.

Dit samen met al die mooie verhalen uit het Best Practice Book is voor mij al het bewijs dat ik nodig heb.

Wist je dat je onze opleidingen nu ook online kunt volgen? Meer informatie over onze opleidingen vind je via onderstaande links:

Live online -> https://www.studielift.nl/TRAINER/online-opleiding.html

Live real-time -> https://www.studielift.nl/TRAINER/opleiding.html


Fijne dag,

Annemieke Groeneveld



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?