Studielift Blog | De enige domme vraag is een niet gestelde vraag é
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Hé kijk, daar loopt een brugsmurf…

01 sepember 2020

Heerlijk die verwachtingsvolle koppies als we gaan starten met de cursus OP WEG NAAR de brugklas.

Danique vertelt: "Ik heb echt zin in dit schooljaar, maar vind het ook best spannend".

Logisch, want er komt nogal wat op je af als kersverse brugklasser:

👉🏻  Nieuw gebouw, misschien wel een eind fietsen.
👉🏻  Zelf al je schoolboeken en spullen meenemen.
👉🏻  Elk uur een ander vak en een andere docent.
👉🏻  Nieuwe klasgenoten waar je weer nieuwe vrienden mee gaat maken.
👉🏻  12-15 vakken waar je huiswerk voor krijgt.

En hoe ga je dat allemaal organiseren?

Maar ze hebben er zin in, en dat is duidelijk. We starten met een voorstelrondje en gaan dan met elkaar kijken wat een goede agenda is en wat de eerste stappen richting focuslezen zijn. Focuslezen helpt je namelijk om beter te concentreren, en als je je beter concentreert, leer je makkelijker!

Het laatste deel van les 1 besteden we aan het maken van een (uitgaande) mindmap over de middelbare school. Ze leren hiermee hoe een goede mindmap wordt opgebouwd en ze brengen meteen in kaart wat er allemaal op hen afkomt. Zodoende kun je die onderwerpen bespreken, die zij aangeven moeilijk of lastig te vinden.

We bespreken samen welke takken er allemaal gemaakt kunnen worden in de mindmap. Ik geef aan dat ze ook een tak mogen maken met wat zij moeilijk of lastig vinden. En terwijl ik dat zeg, zie ik het gezicht van Daan betrekken. “Ik vind het niet leuk als ze me brugsmurf of brugpieper gaan noemen, maar ik weet niet wat ik dan moet doen….”.

Ahhh, mijn moederhart breekt een beetje. Verbaasd dat dit anno 2020 nog steeds aan de orde is, haak ik hier direct op in. “Wat goed dat je dit met ons deelt Daan, er zullen vast meer brugklasleerlingen zijn die het niet leuk vinden om zo genoemd te worden. Zullen we met elkaar een reactie bedenken die jij kunt geven als het toch gebeurt en jij brugsmurf of brugpieper genoemd wordt?”.

Daan zijn gezicht klaart op en druk begint de hele groep allerlei kreten te roepen die zij als reactie zouden kunnen gebruiken. Maar ja, een reactie als “kijk lekker zelf naar die lelijke neus van jou!” gaat je geen vrienden opleveren. Hoe kun je reageren op een grappige manier, zodat de desbetreffende leerling in de lach schiet en jou verder met rust laat dit schooljaar? Daar gingen ze allemaal een weekje over nadenken.

Een week later stapt Daan trots mijn kamer binnen. “Roep eens brugsmurf naar mij juf!” zegt hij, terwijl hij op zijn stoel stuitert van enthousiasme. Uiteraard speel ik het spelletje mee en zeg een tikkie spottend: “Hé kijk, daar heb je weer zo’n brugsmurf!”, waarop Daan direct reageert: “Brugsmurf? Smurfen zijn blauw en ik heb me vanmorgen met roze zeep gewassen, hoe kan dat nou?”.

Het hele groepje lacht en er waren nog meer leuke reacties bedacht. Elke leerling heeft zijn of haar favoriete reactie op een briefje geschreven en deze stoppen ze de eerste weken elke dag in hun broekzak. Zij zijn er klaar voor, laat het brugsmurfenjaar maar beginnen!

Ben jij die onderwijsprofessional die groep 8 leerlingen en brugklassers graag een goede start op de middelbare geven?

Volg dan de online trainingsmiddag OP WEG NAAR de brugklas, dan kun je meteen met het complete pakket aan de slag om het zelfvertrouwen en plezier op de middelbare een flinke boost te geven.

Lees ook mijn blog ‘Goed voorbereid naar school’ met waardevolle tips en planners om direct mee aan de slag te gaan.

Of lees mijn blog over hoe je  leren leren kunt vergelijken met het maken van een ingewikkeld recept.

Ik wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?