Studielift Blog | Nieuw trainingsprogramma DISC
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Gelukkig nieuwe training, uhh nieuwjaar natuurlijk 😉

01 januari 2024

Je knippert met je ogen en je zit ineens in 2024. Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen?

Voor mij wordt 2024 het jaar van verbinding binnen schoolteams en klassen met behulp van het DISC-model.

Na 12 jaar ontwikkelen van praktische trainingen op het gebied van studievaardigheden en persoonlijke ontwikkeling breidt Studielift BV haar aanbod uit met de training ‘Mentorles met impact, ontdek de kracht van DISC in je klas’.

Het DISC-model is een veel toegepaste en toegankelijke methode dat inzicht geeft in het gedrag van mensen.

Waarom...
  • Kun je met de ene leerling prima overweg en zit de andere leerlingen constant in jouw irritatie zone?
  • Begrijpt de ene collega jou precies als je klaagt over onduidelijke afspraken binnen het team en haalt de ander de schouders ervoor op?
  • Heeft de ene docent zoveel weerstand tegen veranderingen en ziet de ander in elke verandering een nieuwe uitdaging en kans?
  • Heb je het gevoel dat je de ene leerling elke les moet overtuigen met feiten, voordat ie aan de slag gaat en doet de ander gewoon keurig wat je zegt?
  • Heeft de ene mentor totaal geen moeite met ‘orde’ houden in een moeilijke groep en krijgt de ander het niet voor elkaar de groep aan het werk te krijgen?


Met behulp van de DISC-gedragsstijlen leer je niet alleen jezelf beter kennen, maar kun je ook het gedrag van jouw leerlingen een plek geven, waardoor er ruimte ontstaat om constructiever met de groep aan de slag te gaan.

Elke gedragsstijl heeft zijn charme en valkuilen en de kunst is om deze tijdig te signaleren, zodat je kunt bijsturen. Maak op deze pagina kennis met de vier verschillende gedragsstijlen binnen DISC.

Het gaat hierbij niet om goed of fout, maar om het herkennen en erkennen van de verschillen tussen leerlingen, maar ook bijvoorbeeld je collega’s en ouders, zodat in gesprek gaan met elkaar niet langer ongemakkelijk of een strijd hoeft te zijn.

Wat brengt de training ‘Mentorles met impact, ontdek de kracht van DISC in je klas’ jou als mentor:
  • Inzicht in jouw eigen voorkeursgedrag en de daarbij behorende kwaliteiten, valkuilen. Waar krijg jij energie van en waar stroomt jouw energie van weg?
  • Herkennen van de vier verschillende gedragsstijlen bij jouw mentorleerlingen en hoe jij hen het beste kunt aanspreken, aanmoedigen en motiveren.
  • Weten hoe jij jouw lessen zo in kunt richten met verschillende werkvormen, dat binnen één les alle vier de gedragsstijlen tegemoet worden gekomen en dus al jouw leerlingen actief mee kunnen doen.
  • Inzicht in welke vaardigheden en werkvormen het beste aansluiten bij de vier verschillende gedragsstijlen.
  • Vanuit thema Burgerschap aan de groepsdynamica van jouw mentorklas werken vanuit het DISC-model, leerlingen leren elkaars gedrag te herkennen en erkennen, waarna groepsvorming en samenwerking makkelijker tot stand komt.
  • Met betrekking tot de LOB-lessen kijk je met je leerlingen met behulp van het DISC-model welk profiel, studierichting en beroep het beste aansluit bij de gedragsstijlen van jouw leerlingen.


Kortom, een waardevolle aanvulling voor jou als mentor.

Wil jij aan de slag met het DISC-model?

Maandag 4 maart kun je de training ‘Mentorles met impact, ontdek de kracht van DISC in je klas’ volgen in Utrecht, zie deze pagina voor meer informatie.

Een training boeken voor het hele team bij jullie op school? Neem contact op via info@studielift.nl.


Annemieke Groeneveld



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?