Je knippert met je  ogen en je zit ineens in 2024. Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen? 
                      Voor mij wordt 2024  het jaar van verbinding binnen schoolteams en klassen met behulp van het  DISC-model.
                      Na 12 jaar  ontwikkelen van praktische trainingen op het gebied van studievaardigheden en  persoonlijke ontwikkeling breidt Studielift BV haar aanbod uit met de training  ‘Mentorles met impact, ontdek de  kracht van DISC in je klas’.
Het DISC-model is een veel toegepaste en toegankelijke  methode dat inzicht geeft in het gedrag van mensen.
  
  
  
Waarom...
  - Kun je met de ene leerling prima overweg en zit  de andere leerlingen constant in jouw irritatie zone?
- Begrijpt de ene collega jou precies als je  klaagt over onduidelijke afspraken binnen het team en haalt de ander de  schouders ervoor op?
- Heeft de ene docent zoveel weerstand tegen  veranderingen en ziet de ander in elke verandering een nieuwe uitdaging en  kans?
- Heb je het gevoel dat je de ene leerling elke  les moet overtuigen met feiten, voordat ie aan de slag gaat en doet de ander  gewoon keurig wat je zegt?
- Heeft de ene mentor totaal geen moeite met  ‘orde’ houden in een moeilijke groep en krijgt de ander het niet voor elkaar de  groep aan het werk te krijgen?
  Met behulp van de  DISC-gedragsstijlen leer je niet alleen jezelf beter kennen, maar kun je ook  het gedrag van jouw leerlingen een plek geven, waardoor er ruimte ontstaat om  constructiever met de groep aan de slag te gaan.
Elke gedragsstijl heeft zijn charme en valkuilen en de  kunst is om deze tijdig te signaleren, zodat je kunt bijsturen. Maak op 
deze  pagina kennis met de vier verschillende gedragsstijlen binnen DISC.
Het  gaat hierbij niet om goed of fout, maar om het herkennen en erkennen van de  verschillen tussen leerlingen, maar ook bijvoorbeeld je collega’s en ouders,  zodat in gesprek gaan met elkaar niet langer ongemakkelijk of een strijd hoeft  te zijn.
Wat brengt de training ‘Mentorles met impact, ontdek de  kracht van DISC in je klas’ jou als mentor:
  - Inzicht in jouw  eigen voorkeursgedrag en de daarbij behorende kwaliteiten, valkuilen. Waar  krijg jij energie van en waar stroomt jouw energie van weg?
- Herkennen van de  vier verschillende gedragsstijlen bij jouw mentorleerlingen en hoe jij hen het  beste kunt aanspreken, aanmoedigen en motiveren.
- Weten hoe jij  jouw lessen zo in kunt richten met verschillende werkvormen, dat binnen één les  alle vier de gedragsstijlen tegemoet worden gekomen en dus al jouw leerlingen  actief mee kunnen doen.
- Inzicht in welke  vaardigheden en werkvormen het beste aansluiten bij de vier verschillende  gedragsstijlen.
- Vanuit thema  Burgerschap aan de groepsdynamica van jouw mentorklas werken vanuit het  DISC-model, leerlingen leren elkaars gedrag te herkennen en erkennen, waarna  groepsvorming en samenwerking makkelijker tot stand komt.
- Met betrekking tot de LOB-lessen kijk je met je  leerlingen met behulp van het DISC-model welk profiel, studierichting en beroep  het beste aansluit bij de gedragsstijlen van jouw leerlingen.
Kortom, een waardevolle  aanvulling voor jou als mentor.
Wil jij aan de slag met het  DISC-model?
Maandag 4 maart kun je de  training ‘Mentorles met impact, ontdek de  kracht van DISC in je klas’ volgen in Utrecht, zie deze pagina voor meer informatie.
Een training boeken voor het hele team bij jullie op  school? Neem contact op via 
info@studielift.nl.
  Annemieke Groeneveld                    
                        
                      
				     
				  
Laat een bericht achter