Studielift Blog | De overeenkomst tussen blokfluit leren spelen en toetsen leren
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

De overeenkomst tussen blokfluit leren spelen en toetsen leren.

01augustus 2022

‘Mijn passie om andere te helpen met leren werd aangeboord toen ik in de zomer van 2006 besloot blokfluitles te gaan geven. Heerlijk om te zien hoe die kanjers van 6-8 jaar, startend zonder enige kennis van noten, aan het eind van het seizoen voor vaders, moeders, opa’s en oma’s meerdere liedjes ten gehoor wisten te brengen.

Ik realiseerde mij onlangs dat het leren spelen van liedjes op de blokfluit veel overeenkomsten heeft met het leren van een heel hoofdstuk uit een lesboek voor een toets.

Elke les leer je een noot erbij, eerst de B (een gaatje dicht), dan de A (twee gaatjes dicht), dan de C (alleen tweede gaatje dicht), enzovoort. Pas als je een paar noten kent, kun je een liedje spelen. Je bouwt het repertoire aan noten uit, zodra je de voorgaande noten beheerst.

Zo logisch als het maar zijn kan.

Laten we deze kennis nu eens toepassen op het concept huiswerk ‘toetsklaar’ zetten. Met andere woorden: het leren van een heel hoofdstuk voor een toets of tentamen.

Helaas begint onze jeugd nog steeds grotendeels een dag voor een toets pas met leren en we weten allemaal dat dat niet werkt.

Dit is waarom ik tijdens onze trainingen onderwijsprofessionals leer hoe zij hun leerlingen kunnen ondersteunen bij het ‘toetsklaar’ zetten van al het huiswerk of schoolwerk.

In het concept huiswerk ‘toetsklaar’ zetten zitten maar liefst 11 vaardigheden die leerlingen leren ontwikkelen, zie het als noten die zij afzonder leren en uiteindelijk samen weten te combineren tot een mooi liedje, oftewel een succesvol toetsresultaat:

  • 1.Snellezen, voor een betere focus en het makkelijker selecteren van sleutelwoorden.
  • 2. Actieve aantekeningen maken in de les, zodat de kern van het verhaal van de docent helder is.
  • 3. Cornell-schema, een van de aantekentechnieken om tijdens de les in te zetten.
  • 4. Samenvatten in een mindmap om meer inzicht in de lesstof te krijgen en hoofdzaken en bijzaken beter te onderscheiden.
  • 5. Mindmappen, de beste leertechniek om te leren samenvatten in eigen woorden en de lesstof dieper te verwerken dan enkel de feiten te leren (inzicht en toepassing!).
  • 6. Begrippen leren met leer- en mindmapkaartjes, gekoppeld aan de mindmap, zodat je de begrippen niet alleen als ‘feiten’ leert, maar deze ook kunt toepassen en uitleggen.
  • 7. Toetsvragen maken op drie niveaus, gekoppeld aan de mindmap, zodat je ze beter herkend tijdens de toets.
  • 8. Herhalen, dit doet de leerling automatisch door bij elke aanvullende tak (paragraaf) te kijken of er verbanden gelegd kunnen worden met de eerder behandelde paragrafen.
  • 9. Plannen, per leerblok een paragraaf toetsklaar zetten dankzij het effectieve 5-stappenplan plannen.
  • 10. Doelen stellen, om ervoor te zorgen dat de leerling elke les direct ‘toetsklaar’ verwerkt.
  • 11. Reflecteren op wat er nog niet goed gaat, zodat je voor een volgende toets je doelen kunt aanscherpen.


Goed leren leren vraagt tijd, aandacht en herhaling en doorzettingsvermogen, dat doe je niet ‘even’ in een paar uurtjes. Dat vraagt geduld, doorzettingsvermogen en begeleiding van jou als onderwijsprofessional.

Wil je de opleiding ‘Snel leren = leuk leren’ of ‘Actief leren leren’ vanuit het STAP-budget volgen, vraag dan nu je STAP-aanmeldingsbewijs aan via deze link, zodat je deze 1 september bij het aanvragen van je STAP-budget meteen (verplicht) kunt uploaden.

Maandag 22 augustus (en maandelijks daarna), tijdens mijn webinar ‘Iedereen kan (leren) leren’ vertel ik je meer over de opleidingen en mogelijkheden via de subsidieregeling STAP-budget.


Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?