Studielift Blog | Een breinschema voor Jorrik
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

In 7 stappen van weerstand naar leerstand

01 december 2023

Met de toetsweken in aantocht zie je bij veel leerlingen de motivatie voor school en alles wat daarbij komt kijken weer flink dalen.

Hoe motiveer jij hen om toch echt goed aan de slag te gaan met hun leerwerk?

Ik ga je helpen!

Met dit kant-en-klare werkblad kun jij jouw leerlingen hun weerstand in kaart laten brengen en kijken hoe zij van hun weerstand naar een leerstand kunnen komen.

De 7 stappen:

  • 1. Beschrijf het onderwerp van de weerstand, benoem dit concreet. Bijvoorbeeld: ‘ik voel weerstand om te leren voor mijn Engelse toets’.
  • 2. Beschrijf de beperkende gedachte die bij deze weerstand hoort. Bijvoorbeeld: ‘het maakt niet uit hoeveel ik leer voor mijn Engelse toets, ik haal toch altijd een onvoldoende’.
  • 3. Beschrijf waar je de weerstand letterlijk voelt in je lijf. Als dit in de romp is (maag, buik, darmen), laat de leerling hier dan rustig een aantal keren naar toe ademen met de ogen dicht. Als de leerling de weerstand in het hoofd voelt, dan wordt deze in stap 6 aangepakt (beperkende gedachte).
  • 4. In deze stap zetten we de cirkel van Invloed en Betrokkenheid in. Wat kan de leerling zelf doen, hoe pakt hij/zij de regie over de situatie. Door dit letterlijk op te schrijven komen vaak meerdere inzichten. Bijvoorbeeld: cirkel van betrokkenheid (4a) - geen invloed op: opgegeven toets, hoeveelheid huiswerk, lesrooster met veel tussenuren. Cirkel van invloed (4b) - wel invloed op: planning maken, hulp vragen, keuzes maken die goed voor mij zijn, open staan voor nieuwe vaardigheden.
  • 5. Hoe zou het zijn als de weerstand is overwonnen? Wat heb je dan bereikt en hoe voelt dat?
  • 6. In deze stap gaat de leerling zijn/haar gedachte bij stap 2 ombuigen naar een helpende gedachte. Bijvoorbeeld: ‘Als ik hulp vraag bij het leren en een andere strategie gebruik, haal ik vast een voldoende’, ‘Door twee weken voor de toets te starten met leren zorg ik voor voldoende tijd en herhaalmomenten om de toets goed voor te bereiden’, ‘Door mijn nieuwe positieve gedachten help ik mezelf om te groeien’, ‘Ik kan deze toetsweek goed maken omdat ik me goed voorbereid’.
  • 7. Hoe gaat de leerling het vieren als de weerstand is overwonnen en het bijbehorende doel (in dit voorbeeld een voldoende voor Engelse toets) is behaald?


Heel veel plezier en succes met het werkblad ‘In 7 stappen van WEERSTAND naar LEERSTAND’.

TIP:

  • Kijk op deze pagina voor ons overige gratis aanbod.
  • Schoolbreed aan de slag met een integrale mentormethode inclusief doorlopende leerlijnen op studievaardigheden, sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling? Dan is Studielift123 iets voor jullie.
  • Ontdek hier onze Studielift planagenda.

Heb je een vraag of wil je meer informatie over een onderwerp, mail me dan naar info@studielift.nl.


Annemieke Groeneveld



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?