Studielift Blog | Een breinschema voor Jorrik
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Een breinschema voor Jorrik

01 november 2023

Jorrik, een charmante jongeman uit Havo 2 met ASS, komt bij mij voor individuele sessies, want een groep ziet hij niet zitten. Teveel prikkels.

En dat is natuurlijk geen probleem.

De eerste sessie gaan we, na de kennismaking, meteen aan de slag met snellezen en plannen. Vooral de theorie achter het snellezen spreekt Jorrik enorm aan en dat motiveert hem om goed te oefenen. En met resultaat! Na een week leest Jorrik al ruim 80 woorden per minuut sneller, dus dat gaat helemaal goed komen 😉.

De tweede sessie gaan we aan de slag met het maken van aantekeningen tijdens de les en ‘toetsklaar’ mindmappen. Het Cornell-schema ziet er wel aardig uit volgens Jorrik en deze wil hij best gaan proberen in de les, maar zodra hij een mindmap ziet, zie ik zijn ogen verstarren.

Gelukkig kan ik putten uit flink wat ervaring, dus ik ga rustig achterover zitten, kijk Jorrik aan en vraag hem hoe hij naar mindmaps kijkt.

‘Ik word hier echt heel ongemakkelijk van, het klopt niet dat je in een rondje leert, informatie moet netjes overzichtelijk worden weergegeven’.

Zo herkenbaar dit lieve mannetje en natuurlijk begrijp ik zijn worsteling met de mindmap.

Toch wil ik hem de kracht laten ervaren van kleur- en pictogebruik en het koppelen van de leer- en mindmapkaartjes aan zijn samenvatting.

“Als we nu eens, speciaal voor jou, een ‘toetsklaar’ breinschema maken, waarin we de informatie uit jouw lesboek netjes van boven naar beneden ordenen, maar ook de kracht van kleuren en de kaartjes daaraan koppelen, hoe klinkt dat voor jou?”.

Bij de woorden ‘speciaal voor jou’ gaat Jorrik al rechtop zitten en bij ‘van boven naar beneden ordenen’ is hij om.

Het uur dat hierop volgt is Jorrik heel intensief bezig met het maken van ‘zijn speciale breinschema’. Pictogrammen bedenken vindt hij lastig, dus daar maken we elke keer samen een soort wedstrijdje van, wie het eerst een pictogram kan bedenken bij een woord.

De derde sessie komt Jorrik vol zelfvertrouwen de kamer binnenstappen. “Ik heb mijn hele hoofdstuk qua toetsstof in mijn breinschema gezet en ik vind hem persoonlijk erg goed geworden. De toets was gisteren en ik denk wel dat ik een goeie voldoende heb gehaald”.

Daar smelt je toch van. En zijn mening over zijn breinschema deel ik met liefde. Wat heeft deze knul een open mind laten zien en hard gewerkt aan zijn breinschema. De ‘goeie’ voldoende is sowieso dik verdiend, alleen al om zijn inzet.

Helaas wil Jorrik niet dat ik een foto van het eindresultaat maak, het is tenslotte zijn breinschema en dat respecteer ik uiteraard.

Jorrik begrijpt daarentegen ook dat een breinschema waarschijnlijk voor veel meer leerlingen een fijn alternatief is voor een mindmap en dat ik die dus wel verder ga delen, en dat mag gelukkig 😊.

Ik heb de ‘toetsklare’ mindmap die ik altijd gebruik omgezet in een ‘toetsklaar’ breinschema, zodat onze trainers een mooi vergelijk hebben voor hun leerlingen.

Wil jij jouw koffer met studievaardigheden ook aanvullen met efficiënte technieken en tools?

Ben jij die docent of leerlingbegeleider die leerlingen het plezier in leren wil meegeven, volg dan de training ‘Snel leren = leuk leren’ of ‘Actief leren leren’.

In drie dagdelen live online of via e-learning modules volgen, waarna een 1 op 1 zoomcall met mij volgt voor certificering.

Meer weten? Check de website of stuur me een berichtje,

Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?