Studielift Blog | Hoe werkt dat brein van ons nu eigenlijk?
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Mag het ietsje anders zijn?

01 maart 2021

Nora komt Corona-proof voor studiecoaching bij mij. Ze zit na haar online lessen nog minimaal twee uur per dag aan al haar huiswerktaken, maar haar toetsresultaten gaan eerder achteruit dan vooruit.

Zuchtend ploft ze neer op de stoel tegenover mij. ‘Pffff ik weet niet of ik wel over kan naar drie havo. Ik zit nu al twee uur per dag aan mijn huiswerk, ik heb écht geen zin om er nog meer tijd in te steken, het levert toch niks op’.

‘Wat als je niet meer tijd aan je huiswerk zou besteden, maar dat je je huiswerk op een andere manier maakt en leert?’ vraag ik aan haar.

Nieuwsgierig met een tikje wantrouwen kijkt Nora mij aan. ‘Hoeveel anders kun je huiswerk maken en leren dan dat je nu doet en waarom zou dat meer opleveren?'

Zo herkenbaar dit, elke keer weer glimlach ik van binnen in de wetenschap dat ‘ietsje anders’ zoveel meer op kan leveren.

We bespreken hoe Nora nu al haar schooltaken doet. Haar samenvattingen zijn boeken op zich en haar inzet is absoluut bewonderingswaardig. Waar het aan ontbreekt is studietactiek en inzicht.

Ik bespreek met haar de drie grootste valkuilen rondom huiswerk:

  • 1. Leeswerk is geen leerwerk. Lezen in je schoolboeken doe je niet voor de lol, dus leeswerk is wel degelijk leerwerk. Stel voordat je gaat lezen je doel vast waarom je gaat lezen, wat ga je met de gelezen tekst doen? Opgaven maken? Samenvatting maken?
  • 2. Maakwerk is geen leerwerk. Opgaven maak je om te kijken of je de bijbehorende theorie uit je boek hebt begrepen. Maakwerk is het toepassen van de theorie en is dus wel degelijk leerwerk.
  • 3. Als je de theorie snapt hoef je geen opgaven te maken. Begrijpen en toepassen zijn twee verschillende dingen. Juist door het veelvuldig maken van opgaven ga je de theorie uit je boek steeds beter begrijpen. Het vergroot je inzicht en je kunt de theorie steeds beter toepassen.

Guilty of all charges is de conclusie 😊

Dan leg ik Nora uit wat de theorie is achter al je huiswerk meteen ‘toetsklaar’ zetten. Haar ogen lichten op. ‘Oh ok, dus als ik al mijn huiswerk meteen zo verwerk, dat ik het alleen nog maar een paar keer kort hoef te herhalen voor een toets, dan scheelt me dat dus uiteindelijk een hoop tijd’.

BOEM. Er is weer een kwartje gevallen in huize Studielift.

Natuurlijk vraagt het tijd en oefening om op een andere manier met je huiswerk bezig te zijn. Nora leert in de loop der weken om in effectieve leerblokken mindmaps op te bouwen van een heel hoofdstuk. Weg met die ellenlange samenvattingen die je toch niet in je hoofd krijgt en waar je tijdens toetsen niets aan hebt.

Het eindresultaat van haar eerste mindmap voor aardrijkskunde van een heel hoofdstuk is een prachtexemplaar. Doordat Nora alle begrippen en kenmerken van het hoofdstuk op leer- en mindmapkaartjes heeft gezet, blijft de mindmap overzichtelijk en laat een mooie helicopterview van het totale hoofdstuk zien. Ze heeft zelfs nog per paragraaf zelfbedachte toetsvragen gemaakt om vlak voor de toets te kunnen oefenen.


Ik ben niet bang voor het cijfer dat hieruit gaat volgen, want Nora zit een stuk rechter en zelfverzekerder op de stoel tegenover mij dan dat ze een aantal weken geleden zat.

Zitten jouw leerlingen ook urenlang aan hun huiswerk, zonder dat ze het resultaat krijgen dat ze verdienen?

Volg dan mijn webinar ‘Iedereen kan (leren) leren’, waarin ik jou vertel hoe je je leerlingen zo effectief mogelijk kunt leren leren, en hoe je hen kunt leren huiswerk toetsklaar te zetten.

Meld je aan voor het webinar via deze link.


Ik wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?