Studielift Blog | Ik kan het toch niet, dus wat heeft het voor zin?!
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Ik kan het toch niet, dus wat heeft het voor zin?!

01 maart 2023

Casper smijt zijn tas onder tafel en ploft neer met een mengeling van boosheid, wanhoop en frustratie in zijn ogen. Deze jongen werkt zo hard aan school, volgens zijn ouders, maar blijft maar de ene na de andere onvoldoende halen.

Zestien jaar en vol ambitie, want Casper weet al wat hij na de havo wil gaan doen, namelijk HBO-ICT - Network & Systems Engineering. Casper wordt later software engineer en het is heel bijzonder en heel fijn dat hij nu al zo helder voor ogen heeft wat hij wil gaan doen. Daar kan hij namelijk zijn motivatie voor de havo vandaan halen.

De eerste drie jaar op de havo was het hard werken, maar lukte het Casper om elk jaar over te gaan, hoewel het elk jaar spannend was.

Toen kwam 4 havo, en Casper het idee had dat hij gas terug kon nemen, aangezien hij de slechtste en stomste vakken had laten vallen en zich nu kon gaan focussen op de vakken die hij nodig heeft voor de HBO.

BOEM

Niet alleen een enorme misvatting, maar ook een keiharde realiteit achtervolgde Casper al direct aan de start van havo 4.

Het wordt namelijk helemaal niet makkelijker! Omdat je minder vakken hebt, wordt er meer stof per vak behandeld en gaan de toetsen dus ook over veel meer leerstof, en daar had Casper even geen rekening mee gehouden.

Daarbij was Casper de klassieke samenvatter, alles meerdere keren lezen en lange samenvattingen maken, en daar red je het echt niet mee in de bovenbouw.

Als fervent nieuwsbrieflezer weet jij nu vast al wat er volgde voor Casper 😉

  • Snellezen voor betere focus en sneller verbanden in teksten zien.
  • Hele hoofdstukken samenvatten in ‘toetsklare’ mindmaps.
  • Toetsvragen op drie niveaus koppelen aan de mindmaptakken.
  • Plannen vanaf de start van een nieuw hoofdstuk en niet terug vanaf een toets.
  • In de klas actief aantekeningen maken in Cornell-schema.

In zes weken tijd zie ik Casper groeien en de wanhopige blik in zijn ogen langzaam meer richting zelfvertrouwen ombuigen.

Tijdens de laatste les vraag ik Casper wat hij nu anders doet dan voor de cursus, en ik ben heel blij met zijn antwoord:

“Ik ben me veel meer bewust geworden wat leren voor toetsen inhoud. Voorheen lag de focus puur op wat precies het huiswerk was en dat deed ik braaf. Nu weet ik dat alles wat in de les wordt behandeld en wat ik thuis aan huiswerk doe uiteindelijk tot één totaaloverzicht leidt en als dát helder is, ik ook gewoon de toetsen weer voldoende kan maken. En oh ja, dat snellezen, dat is gewoon top, ik heb veel meer focus en dus minder last van afleiding. Bedankt hè, want wat ik nu heb geleerd, heb ik straks op het hbo vast ook hard nodig!”

Kijk, daar wordt mijn trainers- én moederhart nou blij van 😊.

Wil je ook dit soort leerlingen goed op weg helpen richting hun examens, of hen juist al vanaf de brugklas beter ondersteunen?

Ik heb twee mooie opleidingen voor jou:

Ik wens je een mooie dag,

Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?