Studielift Blog | Weerstand
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Weerstand

01 november 2021

In elke training die ik op scholen geef, kom ik deelnemers tegen met weerstand. En als de mentor al weerstand heeft tegen een bepaalde vaardigheid, hoe krijgen zijn of haar leerlingen dit dan mee?

Een greep uit de reacties en opmerkingen die ik de afgelopen periode heb gehoord:

  • Dat stappenplan plannen werkt niet voor onze leerlingen, dus dat ga ik niet doen.
  • Mindmappen werkt niet voor wiskunde, dus waarom zou ik me erin verdiepen?!
  • Snellezen ga ik mijn leerlingen echt niet leren, ik wil dat ze gefocust lezen (haha, de grootste misvatting die er bestaat).
  • Dat plannen kost meer tijd dan het leren zelf, dus laat maar.

Tijd om eens even in de theorie van ‘weerstand’ te duiken 😉

Iedereen krijgt regelmatig te maken met weerstand. Weerstand voor verandering of weerstand om iets te (moeten) doen. Weerstand heeft een nauwe relatie met motivatie en ook weerstand kan extern of intern zijn:

Externe weerstand is weerstand door van buitenaf opgelegde veranderingen dat kan worden gevoeld als beperking in autonomie en vrijheid:

  • Een door de werkgever opgelegde training op je vrije dag.
  • Door maatregelen waardoor je ineens online moet werken.
  • Een training moeten volgen waarvan je zelf het nut en de noodzaak niet van inziet.

Interne weerstand is weerstand dat vaak gebaseerd is op angst of onzekerheid voor het onbekende en veranderingen. Het oude vertrouwde los moeten laten en niet weten of je het nieuwe wel aankunt.

  • Angst om het mindmappen niet onder de knie te krijgen, terwijl collega’s het prima kunnen.
  • Het nut niet van inzien van vaardigheden voor het vak dat je geeft (what’s in it for me?).
  • Wat als….. ik faal, mijn leerlingen slechter i.p.v. beter gaan presteren (interne dialoog).


Weerstand tijdens trainingen van docenten en mentoren is niet anders dan weerstand van leerlingen tijdens de les of de cursus die je geeft. Door zelf te ervaren wat weerstand is en hoe je hier invloed op uit kunt oefenen, leer je ook dit onderdeel met je leerlingen op te pakken.

Weerstand is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met gedragsverandering en ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Op dezelfde manier blijven leren voor een vak waar je alleen maar onvoldoendes voor haalt, werkt niet.

Maar vaardigheden ‘gedwongen’ aanleren ook niet!

Door de weerstand aandacht te geven en te onderzoeken, kun je het ook gaan aanpakken. Hiermee kun je het negatieve spiraal waarin je zelf of jouw leerling zit, doorbreken en een opwaartse beweging laten maken.

Om je weerstand in kaart te brengen en aan te pakken heb ik het werkblad ‘In 7 stappen van WEERSTAND  naar LEERSTAND’ gemaakt om met jouw leerlingen te gebruiken (je kunt hem natuurlijk ook gebruiken om je eigen weerstand te onderzoeken 😉).

De zeven stappen:

  1. Waar voel je weerstand over?
  2. Welke gedachte(n) heb je over deze weerstand?
  3. Waar voel je de weerstand in je lijf?
  4. Waar heb je wel/geen invloed op voor wat betreft jouw weerstand?
  5. Wat brengt het jou als jij jouw  weerstand overwint?
  6. Hoe kun jij jouw weerstandsgedachte positief ombuigen?
  7. Hoe ga jij jezelf belonen als je je weerstand hebt overwonnen en je taak hebt volbracht?

Wil je het werkblad met toelichting ontvangen? Dat kan via deze LinkedInpost.

Ik laat mijn leerlingen vanuit dit werkblad meteen een SWOT-analyse maken van waaruit zij SMART(IE) leerdoelen gaan stellen tijdens de cursus Snel leren = leuk leren’ of Actief leren leren’.

Trainer worden van één van deze succesvolle concepten, die je zowel in kleine groepen als klassikaal aan kunt bieden?
Check de links van de verschillende cursussen hierboven.

Heb je een vraag over één van onze concepten, dan zie ik deze graag via info@studielift.nl.

Fijne dag,

Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?