Studielift Blog | Woorden en begrippen leren
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Woorden en begrippen leren

01 april 2022

Het lijkt zo eenvoudig, woorden en begrippen leren, maar toch weten nog steeds heel veel leerlingen niet goed hij ze dit het beste kunnen aanpakken. Door ze alleen maar te lezen en herlezen vanuit je boek ‘herken’ je ze vrij snel, maar ‘weet’ je ze nog niet echt.

In deze blog deel ik de vijf manieren om woorden en begrippen te leren die ik zelf  vaak gebruik bij mijn leerlingen.

1. Neem de woorden die je moet leren op op je telefoon en speel ze regelmatig af, het liefst tijdens het bewegen. Bijvoorbeeld tijdens het wandelen, springen op een trampoline, jongleren, enzovoort. Op deze manier onthoud je de woorden met behulp van ritme. Of neem bij het herhalen iets in je handen, zoals een gum of tangle en neem deze ook mee naar je toets. Als je tijdens de toets de bewegingen herhaalt, komt de kennis vaak weer boven.

2. Spreek de woorden en begrippen die je moet leren hardop uit, hiermee combineer je verschillende zintuigen. Door ze uit te spreken, te zien en te horen onthoud je ze veel beter.

3. Visualiseer de woorden en maak kleine verhalen van een combinatie van woorden. Kijk welke woorden lastig zijn om te onthouden en die je een beetje met elkaar kunt combineren in een grappig verhaaltje. Bijvoorbeeld: op een boot (batau) staat een enorme beer (ours) met een paarse vlag (drapeau) te zwaaien naar een dobberende eend (canard) met een groene bril (lunettes) en een boek (livre) tussen zijn zwemvliezen.

Zet de Franse woorden in een plaatje bij de onderwerpen en probeer het geheel voor je te zien, zo onthoud je in één keer 6 lastige Franse woorden. Zet de woorden meteen in blauw (mannelijk) of roze (vrouwelijk) erbij zodat je weet of er le of la voor het woord hoort te staan.


4. Schrijf de woorden en begrippen op leerkaartjes en mindmapkaartjes. De verschillende kleuren kun je inzetten voor de verschillende soorten woorden of onderwerpen waar de woorden mee te maken hebben. Gecombineerd met een mindmap onthoud je de woorden of begrippen bij de tak waar ze bij horen. Het grote voordeel van het gebruik van kaartjes is dat je de woorden en begrippen minimaal één keer opschrijft. Door te schrijven ‘programmeer’ je als het ware het woord in je hoofd, een groot verschil met alleen lezen.

5. Leer nooit een rijtje woorden in volgorde uit je boek, je slaat namelijk de volgorde op, en dan moet je tijdens de toets het hele rijtje af in je hoofd om bij het juiste woord te komen.

Als je echt niet wilt schrijven, zet dan de lijst met woorden in een Word-tabel en voeg aan het begin van de tabel twee extra kolommen toe, eentje met het alfabet beginnend met A, eentje met cijfers beginnend met het hoogste cijfer (zie afbeelding hierboven). Nu kun je m.b.v. de sorteerknop sorteren op alfabet van de eerste kolom, op nummer of op alfabet van de woorden zelf zodat je drie verschillende rijtjes krijgt en geen volgorde meer leert.

Woorden en begrippen leren is slechts een klein onderdeel van de cursus 'Snel leren = leuk leren' en de vaardigheid huiswerk 'toetsklaar' zetten.

Wil jij jouw leerlingen intensiever ondersteunen bij het plannen, organiseren, maken en leren van huiswerk, volg dan de training 'Snel leren = leuk leren'.

In twee hele dagen op locatie of drie dagdelen online leer ik jou zelf vaardigheden als snellezen, mindmappen, plannen, huiswerk 'toetsklaar' zetten en 'leren leren', zodat jij ze vervolgens goed kunt aanreiken aan jouw leerlingen.

Of je nu leerlingen individueel, in kleine groepen, of in de klas wilt begeleiden, dat kan allemaal met dit concept. Meer informatie en data vind je via deze link.


Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld - Studielift




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?