Studielift Blog | 10 Jaar Studielift
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Minder leren a.u.b.

01 februari 2022

Charlotte komt bij mij voor de cursus ‘Snel leren = leuk leren’. Ze werkt keihard aan school, maar de resultaten blijven teleurstellend uit. Op dit moment zit Charlotte in 2 havo, maar bij haar rapportbespreking is haar verteld dat haar cijfers nu op vmbo-tl niveau staan.

Maar dat is wat Charlotte betreft geen optie. Zij is haar hele leven al bezig met mode en wil al vanaf groep 8 naar het AMFI (Amsterdam Fashion Institute), zodat zij van haar hobby haar droombaan kan maken.

En om te worden toegelaten tot het AMFI heeft zij echt een havodiploma nodig en daar heeft deze dame heel veel voor over.

Geen enkel gebrek aan motivatie en doorzettingsvermogen, maar oh al dat huiswerk managen….

Ik vraag Charlotte hoeveel tijd zij aan haar huiswerk besteedt en wat ze allemaal doet in die tijd.

Ze geeft aan dat ze per dag ruim drie uur tijd kwijt is aan huiswerk en vaak tot ’s avonds laat bezig is. Ik zie dat ze het moeilijk heeft, terwijl ze dit vertelt.

Twee waterige Bambi ogen kijken me aan, wijd gespreid, zodat het vele vocht niet in een traan belandt. ‘Ik kan toch niet nóg meer tijd aan mijn huiswerk besteden, dan moet ik dansen straks ook nog opgeven!’.

Want streetdance is Charlottes tweede passie, en daar besteedt zij per week het liefst drie tot vier uur tijd aan.

Ik duw mijn moederhart opzij om niet in de emotie mee te gaan en zeg resoluut: ‘Ik ga zeker niet van jou vragen om meer tijd aan je huiswerk besteden, maar het wordt wel tijd om de boel eens even flink anders aan te pakken en een flinke dosis structuur in al dat huiswerk aan te brengen’.

Een lichte ontspanning verschijnt op haar gezicht. Niet méér tijd maar anders besteden klinkt goed, want ze begrijpt als geen ander dat het zo niet langer goed blijft gaan en zij wellicht af moet gaan stromen naar vmbo-tl.

Ik merk meteen de eerste les van de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ dat Charlotte al mijn uitleg over snellezen en plannen opslurpt en enthousiast met de opdrachten aan de slag gaat.

De tweede les is zij al 95 woorden per minuut sneller gaan lezen. Maar wat nog veel belangrijker is om te horen van haar, is dat zij zich beter kan focussen dankzij het bijwijzen van de pointer tijdens het lezen. ‘Ik laat me veel minder makkelijk afleiden door geluiden uit mijn omgeving’, en dát is waar snellezen over gaat! Beter focussen, waardoor je meteen beter de lesstof opneemt.

Ook voor het plannen heeft zij informatie over zichzelf verzameld. Waar ze voorheen rustig twee uur achter elkaar aan haar huiswerk zat, heeft Charlotte nu ontdekt dat haar concentratieboog, oftewel haar leerblok, dertig minuten is. Als zij na elk half uur een korte pauze neemt, blijft ze veel langer ‘fris’ en kan ze beter geconcentreerd aan haar huiswerk blijven werken.

Wow, twee mooie leerervaringen in één week, dat belooft wat!

Bij het invullen van haar weekindeling ontdekte Charlotte dat er naast school toch nog best een leven is en voldoende tijd over blijft voor haar streetdancelessen. ‘Ik begin nu elke dag meteen uit school aan mijn huiswerk, dan hoef ik ’s avonds hooguit nog maar één of twee leerblokken te doen’. Ook hier weer een mooi inzicht te pakken 😉.

Tijdens les drie van de cursus starten we met het maken van ‘toetsklare mindmaps’ en er gaat een compleet nieuwe wereld voor Charlotte open.

Haar manier van samenvatten bestond namelijk uit het ‘overschrijven van haar lesboek in minder worden’. Zij maakte dus ellenlange samenvattingen die zij vervolgens drie keer ging nalezen.

Maar herlezen geeft alleen ‘herkenning’ en geen kennis! Op deze manier drie uur voor een toets leren gaf haar dus telkens een onvoldoende, omdat zij uiteindelijk haar lesstof niet goed beheerste.

Met name de inzicht- en toepassingsvragen tijdens haar toetsen begreep ze vaak niet. En daar ligt nu juist de kracht van het mindmappen. Een mindmap dwingt je namelijk om de lesstof te begrijpen en in eigen woorden op te schrijven. Koppel daar leer- en mindmapkaartjes aan met de begrippen en opsommingen, en je kunt een heel hoofdstuk overzichtelijk op één A3-vel mindmappen.

Dat glunderende gezicht van haar toen zij les vijf binnenstapte met haar ‘toetsklare’ mindmap hoog boven haar hoofd en haar stralende woorden ‘Yes, voor het eerst een 7,8 voor geschiedenis gehaald, ik ben zó blij!’


De laatste les stapte zij vol zelfvertrouwen met haar certificaat in de hand de deur uit met de woorden ‘ik heb er weer vertrouwen in dat ik mijn havo-diploma kan halen, dankjewel voor alles’.


Jij bedankt Charlotte. Dat je bereid bent geweest om jezelf onder de loep te nemen, nieuwe dingen uit te proberen en vooral oude gewoonten hebt durven los te laten.

Van ellenlange samenvattingen naar een ‘beknopte’ mindmap is een grote stap voor jou geweest, die we in eerste instantie samen hebben gezet, maar die je nu volledig zelfstandig vol vertrouwen kunt blijven zetten.

Je was een voorbeeld voor de rest van de groep en jij gaat het helemaal maken in de mode, dat weet ik zeker!

We zijn inmiddels twee maanden na de cursus en af en toe krijg ik nog een berichtje van Charlotte hoe het gaat met haar schoolresultaten. Ook besteed ze nu gemiddeld 1,5-2 uur per dag aan haar huiswerk in plaats van 3 uur, dat is wat ik noem ‘meer en makkelijker leren in minder tijd’.

Zie jij ook teveel leerlingen worstelen met hun huiswerkmanagement?

Je bent welkom bij de opleiding ‘Snel leren = leuk leren’ of  'Actief leren leren

Voor scholen zijn er verschillende subsidiemogelijkheden om deel te nemen aan trainingen en materialen aan te schaffen. 

Voor vragen kun je bij mij terecht via info@studielift.nl



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?