Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Blog overzicht



1 november 2019

Enthousiast komt Claire bij me binnenstappen, een hardwerkende tweedejaarsstudente.

Haar propedeuse heeft ze keurig in één jaar gehaald, maar ze begint nu toch wel wat stress te krijgen van alles wat ze in relatief korte tijd moet doen. De opdrachten binnen haar werkgroepen nemen zoveel uren in beslag, dat ze nauwelijks tijd over heeft om te studeren voor haar theoretische tentamens, en die zijn al over twee weken…




1 oktober 2019

Eén van de leerlingen die mij altijd het meest is bijgebleven is Eva. Eva kwam bij mij de cursus “Snel leren = leuk leren” volgen in januari 2013. Zij zat in klas 2 havo en volgens haar moeder zou ze 3 havo absoluut niet gaan redden, als zij zo door zou gaan met haar schoolresultaten.




2 september 2019

Omdat ik de afgelopen 7,5 jaar voornamelijk met schrijven, ontwikkelen van concepten en trainingen bezig ben geweest, besloot ik deze zomer om mezelf wat meer te verdiepen in (social media)-marketing. Enthousiast schreef ik me in voor een tweedaagse mastermind in augustus om de richting en focus van Time 2 Control voor de komende jaren vast te gaan stellen.




4 augustus 2019

De afgelopen maanden zijn er meerdere artikelen verschenen die de mindsettheorie van Carol Dweck in een kritisch daglicht stelden (zie links onderaan blog). En deze artikelen bevestigen wederom wat ik regelmatig aangeef; de kracht zit niet in enkele theorieën, maar in de combinatie daarvan!




1 juli 2019

Heerlijk, bijna vakantie, heb je weer lekker veel tijd om te lezen.
Lezen? Echt niet!!!! Niet? Wat jammer, want lezen kan zo leuk zijn….

Wat is er zo leuk en belangrijk aan lezen?
  • Lezen werkt ontspannend, je kunt lekker wegdromen in een goed verhaal.
  • Lezen vergroot je concentratie, verbeelding en creativiteit.
  • Lezen vergroot de woordenschat en je leert onbewust veel over grammatica, zinsopbouw en spelling (de kracht van herhaling!)
  • Met lezen kun je je identificeren met bepaalde karakters of emoties, waardoor je sociale ontwikkeling wordt gestimuleerd.




1 juni 2019

Thomas is een vrolijke en sociale buurjongen van mij die, geplaagd door dyslexie én AD(H)D, altijd hard heeft moeten werken op school. Na school ging hij elke dag meteen door naar een huiswerkbegeleider zodat hij thuis geen stress en gedoe om huiswerk meer had. Na vmbo-tl stroomde Thomas door naar de havo en ook die heeft hij met hard werken weten te halen.

Zijn moeder vertelde me regelmatig dat ze zo graag zou willen dat ik Thomas zou helpen, maar hij weigerde. Hij zat al op huiswerkbegeleiding dus wat zou ik hem nog kunnen leren?




1 mei 2019

Ik spreek regelmatig trainers en docenten over de motivatie van hun leerlingen. “Ik wil alleen cursisten die gemotiveerd zijn”, sprak laatst één van hen uit. “Dan kun je beter stoppen als trainer, want als ze bij jou op cursus komen, is dat meestal niet het geval”, antwoordde ik, waarna we een leuke en interessante, inhoudelijke discussie hadden met de hele groep aanstaande trainers. Bijzonder hoe wij volwassenen soms kunnen denken over motivatie. Alsof dat iets vanzelfsprekends is, maar dat is bij de jeugd wat school betreft zeker niet het geval.




2 april 2019

Dinsdag 14 april 2017 gaat de deurbel en staat de moeder van een oud-klasgenootje van één van mijn dochters op de stoep. In haar ogen een mengelmoes van ongemak, paniek en hoop. Ik begroet haar vrolijk en ze steekt meteen van wal: “ik ontdek nu pas dat jij leerlingen helpt met beter leren! Kun je Fleur alsjeblieft helpen met haar examenvoorbereiding want dat kind leert acht uur per dag, maar haar tentamenresultaten zijn niet echt sterk en ik ben bang dat ze het niet gaat redden in mei!”.

O.k. duidelijke taal en met de deur in huis gevallen. Met nog drie weken te gaan zie ik een uitdaging om de hardwerkende lieve Fleur met meer vertrouwen en minder leeruren haar examens in te laten gaan.




9 maart2019

Paul is een serieuze scholier uit 4 vwo, die sinds zijn twaalfde al weet wat hij wil worden, namelijk oncoloog. Het pad dat hij hiervoor moet bewandelen is hem duidelijk: vwo met profiel N&G, daarna medicijnen studeren en specialiseren in oncologie. De eerste drie jaar op het vwo zijn Paul goed afgegaan. Zonder al te hard te hoeven werken, haalde hij mooie cijfers en hij ging dan ook vol zelfvertrouwen naar 4 vwo.

Daar kreeg Paul de schrik van zijn leven. Met dezelfde inspanning tijdens de lessen en het maken van huiswerk als de jaren daarvoor haalde hij voor het eerst een aantal flinke onvoldoendes achter elkaar, met name voor natuurkunde en biologie.




11 februari 2019

Paul is een serieuze scholier uit 4 vwo, die sinds zijn twaalfde al weet wat hij wil worden, namelijk oncoloog. Het pad dat hij hiervoor moet bewandelen is hem duidelijk: vwo met profiel N&G, daarna medicijnen studeren en specialiseren in oncologie. De eerste drie jaar op het vwo zijn Paul goed afgegaan. Zonder al te hard te hoeven werken, haalde hij mooie cijfers en hij ging dan ook vol zelfvertrouwen naar 4 vwo.

Daar kreeg Paul de schrik van zijn leven. Met dezelfde inspanning tijdens de lessen en het maken van huiswerk als de jaren daarvoor haalde hij voor het eerst een aantal flinke onvoldoendes achter elkaar, met name voor natuurkunde en biologie.




19 januari 2019

Woensdagmiddag 16 januari om twee uur stapt Daniëlle mijn woonkamer binnen. Een mooie jongedame van 18 jaar oud, eerstejaars studente medicijnen. Daniëlle heeft in september 2013 de cursus “Snel leren = leuk leren” bij mij gevolgd. Zij zat toen in 2 vwo en volgde de cursus met veel plezier en ‘eagerness’. Zij wist wat haar doel was, namelijk arts worden, en was daardoor enorm gemotiveerd.

Daniëlle kreeg helaas op het vlak van gezondheid wat tegenslag en miste tijdens haar examenjaar drie maanden les. Toch kreeg zij het voor elkaar om in één keer te slagen, en besloot daarna (noodgedwongen) een tussenjaar te nemen om eerst helemaal goed te herstellen en uit te rusten.




17 december 2018

In deze blog deel ik graag een gezellige kerstactiviteit om met je klas, je leerlingen of met kerst gezellig thuis met het hele gezin te doen. Kijk met elkaar terug op 2018 en blik vast vooruit op 2019. Beantwoord in een gezellig sfeer vragen als: Ik ben het meest trots op…, en dit heb ik nieuw geleerd in 2018. De activiteit is verdeeld over meerdere pagina’s, dus je kunt kiezen welk onderdeel je met je klas of gezin wilt invullen. Ga je met het hele gezin aan de slag? Hoe leuk is het als je deze activiteit elk jaar rond de feestdagen met elkaar invult en bewaart in een aparte map. Start nu met het maken van een bewaardocument van en voor het hele gezin waarmee jij en je kinderen later met veel plezier naar kunnen kijken en terug kunnen denken aan de gezellige momenten tijdens het invullen ervan.




28 november 2018

Bij het updaten en schrijven van de teksten realiseerde ik mij hoe uitgebreid het aanbod aan concepten en trainingen inmiddels is geworden. Trainers kunnen maar liefst uit elf pakketten kiezen, afhankelijk van hun doelgroep die zij willen begeleiden.Om een nog betere keuze te kunnen maken welk concept voor jou interessant kan zijn licht ik vanaf maandag 3 december elke dag een onderdeel uit de verschillende concepten nader toe en zo tel ik samen met jou af tot de start van de NOT-beurs op 22 januari 2019 in de Jaarbeurs Utrecht. Een mooie gelegenheid om nader kennis te maken met onze concepten, boeken en planners.




31 oktober 2018

Leren plannen, is dat nu echt zo belangrijk? Nou wat mij betreft wel, want plannen is een vaardigheid die je je hele leven nodig hebt om dingen goed en op tijd voor elkaar te krijgen. Tijdens het geven van de cursus “Snel leren = leuk leren” kom ik natuurlijk best wat leerlingen tegen die erkennen dat ze niet goed kunnen plannen maar eigenlijk het nut er niet altijd van inzien. Eén van de redenen waarom de cursus start met het stellen van doelen zodat je als trainer inzicht krijgt wat de leerling wil bereiken. Vanuit die doelen kun je vaak goed beredeneren waarom leren plannen écht heel nuttig en belangrijk is.




03 september 2018


Helaas, de zomervakantie zit er op. Alle scholen zijn weer gestart. Had jij zin om weer naar school te gaan? Al je vrienden en vriendinnen weer zien, nieuwe vakken, boeken en docenten, leuk toch? Niet? Sta jij wel eens stil bij de redenen waarom je school wel of niet leuk vindt? Dat kan jou namelijk enorm helpen om je motivatie voor school te vergroten. Hoe ga jij om met de dingen waar je invloed op uit kunt oefenen? Ken jij de cirkel van invloed en betrokkenheid? Deze cirkel is bedacht door Stephen Covey en helpt je onder andere om anders te kijken naar dingen waar jij je aandacht op richt en jij jouw energie in steekt.




09 augustus 2018




05 juli 2018





18 juni 2018




30 april 2018

Marjolein komt bij me om individueel de cursus “Snel leren = leuk leren” te volgen. Het loopt niet zo lekker op school en ze is veel tijd kwijt aan haar huiswerk. “Het lijkt wel hoe harder ik leer, hoe slechter de cijfers worden” en “ik wou dat ik wat sneller kon lezen, dat zou mij een hoop tijd schelen”, waren een aantal van haar uitspraken tijdens ons intakegesprek. De grote kracht van onze groepstrainingen is met name de dynamiek in de kleine groepen waardoor leerlingen veel van elkaar leren en elkaar helpen waar nodig. Maar ook individuele training heeft zo zijn voordelen, je kunt namelijk specifieker induiken op de leerbehoefte van je leerlingen.




29 maart 2018



Ben jij klaar voor onze trainersopleiding?