Nieuwe template om effectieve aantekeningen te maken in de les.
We kennen inmiddels allemaal het Cornell-schema en de aantekenmindmap om leerlingen actief in de les aantekeningen te laten maken.
Beide uitstekende leertechnieken, maar ze zijn voor mij toch niet voldoende om met leerlingen een goed totaalplaatje te maken voor de 'toetsklare' mindmaps thuis.
Daan komt met een onweergezicht mijn kamer binnen. Ik zeg heb vriendelijk gedag en vraag hoe het met hem gaat.
“Ja lekker dan, ik had onwijs goed geleerd voor mijn geschiedenis toets, vraagt ‘die vent’ allerlei dingen die niet in het boek stonden, dat slaat toch nergens op! Bovendien had ik bij elke vraag alles wat ik wist over dat onderwerp opgeschreven, maar daar toch amper punten voor gekregen 😟."
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe mentormethode, kun je even een aantal zichtexemplaren opsturen?
Nee, dat zal helaas niet gaan. Mijn methode bestaat namelijk niet alleen maar uit boeken, maar uit een visie, training, implementatie, met elkaar een doorlopende leerlijn uitzetten, evalueren, bijsturen, enzovoort.
En al die, oh zo belangrijke, randvoorwaarden haal je niet uit de boeken.
We kennen allemaal het belang van de Gouden Weken, de oh zo belangrijke eerste schoolweken om met je groep te werken aan een fijne en positieve groepsdynamica.
Die start bepaalt hoe de groep het hele jaar functioneert en omgaat met elkaar.
Laatst had ik een discussie met iemand toen ik vertelde dat ik binnen de all-in one mentormethode Studielift123 mij momenteel richt op Burgerschap als aanvulling op de methode.
‘Nou dan weet je niet waar je het over hebt, want Burgerschap hoort niet thuis in de mentorles, maar in andere lessen’, wist de meneer mij te vertellen.
De zomervakantie komt er aan, heerlijk 6 weken genieten van je vrije tijd en even geen verplichtingen voor school.
Wat doe jij het liefst tijdens je vakantie?
Eerlijk? Ik vond school vroeger echt leuk en verveelde me de eerste jaren tijdens de zomervakantie, totdat ik mocht gaan werken op mijn 14e tot grote opluchting van mijn moeder .
Heb jij ook regelmatig teleurgestelde leerlingen aan je tafel die, ondanks hard werken, weer een onvoldoende hebben gehaald?
“Ik heb uren zitten leren, goed opgelet in de klas en toch een onvoldoende, dan kan ik beter niets doen...”.
We leren ons hele leven dat het vaak niet gaat om het halen van je doel, maar om de leerzame weg ernaar toe, dus waarom zou je die weg ernaar toe dan niet meer belonen?
Ik ben enorm enthousiast over de nieuwe Mentorkaarten Studielift123, die onze Studielift123-scholen komend schooljaar kunnen gaan inzetten tijdens de mentorles of tijdens coachingsuren.
Steeds meer scholen gaan namelijk met coaches werken en daardoor krijg ik regelmatig de vraag naar materiaal voor kleine groepen en 1-op-1 coaching.
‘Mindmappen is stom, dat ga ik echt niet doen, is niks voor mij!’
Een typische uitspraak van leerlingen?
Nee hoor, deze hoor ik net zo vaak van docenten en mentoren die ik train, zeker als ze een mindmap gaan maken van een ander vak dan waarin ze les geven, want ja, als mentor ondersteun je leerlingen breder dan alleen binnen je eigen vakgebied.
‘Oh, als 14 mei de examens pas beginnen, dan start ik met leren in de meivakantie’.😯
Herken je deze uitspraak? Elk jaar weer krijg ik leerlingen die twee weken voor de examens zwaar in de stress schieten als zij zich realiseren dat ze te laat begonnen zijn met leren...
Daarbij red je het echt niet om al je examenstof even kort van tevoren in je hoofd te stampen, zoals je wellicht jarenlang gewend was, want de hoeveelheid stof is veel teveel daarvoor.
Afgelopen week had ik een evaluatiegesprek met Suzan, een zeer bevlogen lerares uit groep 8, die haar leerlingen sinds vorig schooljaar voorbereid op de brugklas met de lessen van Studielift123-junior.
Ik herinner mij ons eerste gesprek nog heel goed. Suzan gaf aan dat zij haar leerlingen in haar beleving echt wel goed voorbereidde op de brugklas, maar dat ze toch vaak van ouders terugkreeg dat hun kind de eerste weken werd overvallen door de hoeveelheid prikkels, nieuwe taken, het aantal vakken en natuurlijk al dat huiswerk.
Je knippert met je ogen en je zit ineens in 2024. Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen?
Voor mij wordt 2024 het jaar van verbinding binnen schoolteams en klassen met behulp van het DISC-model.
Na 12 jaar ontwikkelen van praktische trainingen op het gebied van studievaardigheden en persoonlijke ontwikkeling breidt Studielift BV haar aanbod uit met de training ‘Empower je mentoraat met DISC’.
Met de toetsweken in aantocht zie je bij veel leerlingen de motivatie voor school en alles wat daarbij komt kijken weer flink dalen.
Hoe motiveer jij hen om toch echt goed aan de slag te gaan met hun leerwerk?
Ik ga je helpen!
Jorrik, een charmante jongeman uit Havo 2 met ASS, komt bij mij voor individuele sessies, want een groep ziet hij niet zitten. Teveel prikkels.
En dat is natuurlijk geen probleem.
Romy zit in 5 atheneum als ze bij mij komt voor de cursus ‘Snel leren = leuk leren’. Vorig schooljaar heeft ze erg hard moeten werken om over te gaan en ze is bang dat ze het dit jaar niet gaat redden. Ze is met name veel tijd kwijt aan het samenvatten, waardoor ze uiteindelijk altijd gestrest de toetsweek ingaat.
Ken jij ze ook, die leerlingen die binnenkomen en roepen :
“Geef me één goede reden, waarom ik nu zou moeten leren plannen”?
Ik ga je helpen en geef je er zelfs tien!
Dit vijfluik hangt bij mij aan de muur in de woonkamer en dat is niet voor niets 😉.
Vorige week besprak ik met iemand alles wat ik doe vanuit Studielift. Hij vroeg mij wat de kracht is van wat ik doe en zonder enige twijfel gaf ik aan dat de kracht van mijn concepten zit in het combineren van vaardigheden tot een sterker geheel.
De toetsen zitten er (zo goed als) op, het schooljaar loopt ten einde en wat doe jij dan de laatste les(sen) met jouw leerlingen?
De afgelopen week heb ik weer op een aantal scholen een mentortraining mogen verzorgen en sprak met een aantal mentoren over het afronden van het schooljaar. Ik merkte dat een aantal mentoren het lastig vinden om met hun leerlingen het schooljaar niet alleen leuk, maar ook nuttig af te ronden.
Davey komt de eerste les van ‘Snel leren = leuk leren’ binnen met een trotse blik en zegt: “plannen hoef ik niet meer te leren juf, want dat kan ik al!”.
Ik smelt van zijn trotse koppie en vraag belangstellend of ik zijn planning mag zien en natuurlijk mag dat.
Davey heeft inderdaad in zijn agenda het een en ander opgeschreven, maar ik zie al snel dat dit puur het huiswerk uit Magister is, dat hij letterlijk heeft overgeschreven.
Peter, docent biologie op een vo-school, kijkt tevreden terug op het gesprek dat hij zojuist met zijn leerling Eline, een hardwerkende leerling uit 5 vwo, heeft gehad.
Hij heeft haar de afgelopen maanden geholpen met het verbeteren van haar leerstrategieën en het terugwinnen van haar zelfvertrouwen in school. Peter heeft zowel de training ‘Snel leren = leuk leren’ als ‘Actief leren leren’ gevolgd en vindt het leuk om leerlingen na schooltijd een handje te helpen bij het beter leren en plannen.
Herman neemt deel aan de mentortraining Studielift123. Hij is wiskundedocent en geeft reeds 18 jaar les op deze scholengemeenschap. De afgelopen 7 jaar is hij ook mentor van een havo-vwo klas 1 en/of 2.
De eerste trainingsdag deed hij goed mee, al was het met een behoudende blik. Inmiddels ben ik heel wat gewend met het trainen van schoolteams, dus ik weet welke vaardigheden voor welke vakken een uitdaging lijkt te zijn en zo weet ik ook dat wiskunde en mindmappen vaak niet in eerste instantie een perfecte match lijken te zijn.
Casper smijt zijn tas onder tafel en ploft neer met een mengeling van boosheid, wanhoop en frustratie in zijn ogen. Deze jongen werkt zo hard aan school, volgens zijn ouders, maar blijft maar de ene na de andere onvoldoende halen.
Zestien jaar en vol ambitie, want Casper weet al wat hij na de havo wil gaan doen, namelijk HBO-ICT - Network & Systems Engineering. Casper wordt later software engineer en het is heel bijzonder en heel fijn dat hij nu al zo helder voor ogen heeft wat hij wil gaan doen. Daar kan hij namelijk zijn motivatie voor de havo vandaan halen.
Beteuterd komt Iris de tweede les van ‘Snel leren = leuk leren’ binnen. “Ik had nog zó goed geleerd, en toch een 4,7 voor natuurkunde!”.
Uit ervaring met o.a. mijn eigen dochters weet ik inmiddels hoe ik moet reageren. “Ik zie dat je hiervan baalt, heb je dit cijfer zien aankomen en hoe heeft de rest van de klas het gemaakt?”
Kim komt een week voor de kerstvakantie, maandag 19 december, bij mij om een planning te maken voor de toetsweek die op maandag 16 januari begint. Ze dropt de hele inhoud van haar rugzak op de tafel en ploft met een diepe zucht in de stoel. “Ik heb echt géén idee waar ik moet beginnen, zeven toetsen in anderhalve week en ik heb nog amper wat gedaan”, zegt ze met een lichte paniek in haar stem.
Ik lach in stilte en denk ‘what’s new? ’😊
Tijdens les drie van de cursus 'Snel leren = leuk leren' vraagt Dennis of ik met hem wil kijken naar zijn komende toets voor biologie, één van de vakken waar hij moeite mee heeft. Dat doe ik uiteraard graag en ik spreek met hem twee dagen later een extra individuele sessie af, waarin wij samen naar de voorbereiding van zijn toets gaan kijken.
Hoewel de docent al bij het behandelen van paragraaf 5 is, en Dennis reeds een SO heeft gehad over de eerste drie paragrafen, komt Dennis met enkel zijn lesboek naar de afspraak.
‘Mijn zoon zit in 4 havo en is in juni met de hakken over de sloot overgegaan. De resultaten zijn weer slecht, maar heeft het nu nog wel zin om ‘Snel leren = leuk leren’ aan te bieden?’
Als je eens wist hoe vaak ik deze vraag de afgelopen jaren heb gehad?!
Veel leerlingen komen de eerste twee jaar redelijk goed door zonder al te veel aan huiswerk of voor toetsen te hoeven doen. Met name bij havo- en vwo-leerlingen zit het venijn in klas 3 en/of 4.
Eén ding weet ik zeker, met leerlingen die adhd hebben, heb je de grootste lol.
Zo ook met Noor het afgelopen schooljaar. Vijftien jaar oud, 3 havo en een heerlijke wervelwind die mijn kamer binnen komt fladderen. Als Noor binnen is, schijnt de zon en is het feest begonnen.
Met de start van een nieuw schooljaar start ook direct weer de strijd om een agenda, zowel thuis als op school, want ja, wat moet je met een agenda als je Magister of Somtoday hebt?
Het is een hardnekkige mythe om te denken dat je vanuit Magister of Somtoday prima je huiswerk kunt managen, maar dat is niet zo!
‘Pfoeh, er is wel heel veel aandacht voor mindmaps. Wat als mindmappen niet jouw ding is’, verzucht één van de docenten die ik afgelopen week in mijn mentortraining had.
Een verzuchting die ik regelmatig hoor en gelukkig ook meteen kan ontkrachten. In de hele mentormethode van 160 lessen, gaan er namelijk slechts drie lessen over mindmappen en in totaal ga je met je leerlingen aan de slag met acht verschillende leertechnieken.
‘Pfoeh, er is wel heel veel aandacht voor mindmaps. Wat als mindmappen niet jouw ding is’, verzucht één van de docenten die ik afgelopen week in mijn mentortraining had.
Een verzuchting die ik regelmatig hoor en gelukkig ook meteen kan ontkrachten. In de hele mentormethode van 160 lessen, gaan er namelijk slechts drie lessen over mindmappen en in totaal ga je met je leerlingen aan de slag met acht verschillende leertechnieken.
Tsja, het kon natuurlijk niet uitblijven. Na het geweldige nieuws dat Studielift BV het NRTO-keurmerk heeft behaald, kan ik jou nu trots meedelen dat onze opleidingen vanaf heden ook via de subsidieregeling STAP-budget kunnen worden gevolgd.
Rianne komt in maart 2021 bij me om Engels te oefenen voor haar Havo-examen. Ze zit net aan tafel en zegt: ”Ik ben blij dat we gaan oefenen hoor, maar goed word ik er nooit in. Ik ben altijd al slecht geweest in Engels en dat zal ook altijd wel zo blijven”.
Het lijkt zo eenvoudig, woorden en begrippen leren, maar toch weten nog steeds heel veel leerlingen niet goed hij ze dit het beste kunnen aanpakken. Door ze alleen maar te lezen en herlezen vanuit je boek ‘herken’ je ze vrij snel, maar ‘weet’ je ze nog niet echt.
Laatst mocht ik (gelukkig weer) op locatie een interactieve presentatie aan ouders geven op een school die werkt met de all-in one mentormethode Studielift123, altijd weer een feestje!
Ouders zijn, met name in de onderbouw, heel betrokken bij het leerproces van hun kind en hun verwachtingen zijn vaak erg hoog. Zo’n avond als dit is dan ook heel belangrijk om ouders goed te informeren over wat ze wel, maar zeker ook wat ze niet kunnen verwachten van de mentor en docenten van hun kind.Charlotte komt bij mij voor de cursus ‘Snel leren = leuk leren’. Ze werkt keihard aan school, maar de resultaten blijven teleurstellend uit. Op dit moment zit Charlotte in 2 havo, maar bij haar rapportbespreking is haar verteld dat haar cijfers nu op vmbo-tl niveau staan.
Hoe kijk je terug op 10 jaar Studielift.
Jeetje, hoe kijk ik terug op 10 jaar Studielift. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen 😊.
Het begon allemaal heel onschuldig met een cursus voor leerlingen. Het moest overzichtelijk, kort en praktisch. Ik zag teveel leerlingen om mij heen jarenlang naar huiswerkbegeleiding gaan en dacht ‘dat moet anders kunnen’.
In deze blog deel ik, inmiddels al weer voor het vierde jaar, een gezellige kerstactiviteit om met je klas, je leerlingen of met kerst gezellig thuis met het hele gezin te doen.
Kijk met elkaar terug op 2021 en blik vast vooruit op 2022.In elke training die ik op scholen geef, kom ik deelnemers tegen met weerstand. En als de mentor al weerstand heeft tegen een bepaalde vaardigheid, hoe krijgen zijn of haar leerlingen dit dan mee?
Vanaf 3 havo/vwo wordt het voor veel leerlingen ineens hard werken op school. Waar het de eerste twee jaar nog redelijk makkelijk ging, merken veel leerlingen dat ze essentiële vaardigheden missen voor goede resultaten.
Zowel voor de overgang van onderbouw naar bovenbouw op de middelbare school als van middelbare school naar vervolgopleiding geldt dat er flink wat wordt gevraagd van onze leerlingen en studenten:
Een effectieve invulling van je mentorlessen vraagt meer dan het doorlopen van een boek met jouw leerlingen. Als mentor heb je namelijk de mogelijkheid om jouw leerlingen goed te ondersteunen en onderrichten in vakoverstijgende vaardigheden zoals studievaardigheden, sociale vaardigheden en vaardigheden gericht op persoonlijke ontwikkeling.
De tweede week na de zomervakantie start ik weer met een volle groep cursisten, en ik kijk er nu al weer naar uit. Ik geef namelijk niet zo heel vaak meer een cursus, omdat ik daar mijn prachtige netwerk aan trainers voor heb, maar zo af en toe geef ik er nog eentje om aansluiting te houden bij de doelgroep. En uiteraard omdat ik dat geweldig leuk vind om te doen!
Ik hoor je denken: ‘Leuk die cursus geven, maar hoe kom ik aan mijn cursisten?‘.
Het einde van het schooljaar is in zicht, leuk en leerzaam om met je leerlingen te reflecteren op afgelopen schooljaar en vooruit te blikken naar komend schooljaar.
Neem hier echt even de tijd voor. Laat je leerlingen eerst de vragen voor zichzelf beantwoorden en daarna in kleine groepjes nabespreken. Aan het eind van de les kun je een aantal leerlingen een korte presentatie laten geven over wat er in de groepen besproken is.
Wil je komend jaar regelmatig met jouw leerlingen reflecteren op hun leerhouding en leergedrag? Dan is de Studielift planagenda inclusief maandelijkse reflectiepagina en het aparte boekje met 48 pagina’s Leertips een mooie ondersteuning hierbij.
‘Ik snap er écht niks van, ik had nog zo’n goede planning gemaakt en toch haal ik weer drie onvoldoendes in de toetsweek!’.
Zuchtend, met een licht wanhopige blik in haar ogen, ploft Nola op de stoel tegenover mij. Ik zie haar voor het eerst, maar Nola heeft al het een en ander aan hulp gehad bij het plannen en organiseren van haar huiswerk.
Ik vraag naar haar planning en deze ziet er op het eerste oog netjes uit. Vervolgens vraag ik haar of zij ook precies wist wat zij in haar geplande tijdsblokken moest doen.
Hoe ‘toetsklaar’ mindmappen jouw lesoverdracht enorm versterkt
‘Leerlingen moeten beter leren leren’ is bijna een mantra aan het worden binnen het onderwijs. Menig onderzoek en artikel pleit voor meer werken aan executieve vaardigheden en studievaardigheden. Ook binnen het Nationaal Programma Onderwijs zijn dit belangrijke thema’s.
De intentie van veel scholen is om deze vaardigheden binnen de mentorlessen aan te reiken. Maar mentoren hebben het in deze tijd druk met al hun leerlingen in zicht houden en zich te focussen op het algehele welzijn van hun leerlingen.Huiswerk maken en leren is voor veel leerlingen makkelijker gezegd dan gedaan. Als je vijf vakken huiswerk hebt voor de volgende dag, waar moet je dan mee beginnen?
Goed met je huiswerk omgaan heeft met meerdere factoren te maken. Veel van deze factoren zijn verwerkt in de 6-wekelijkse cursus ‘Snel leren = leuk leren’. In deze blog vertel ik wat er allemaal voorbij komt tijdens de cursus.Nora komt Corona-proof voor studiecoaching bij mij. Ze zit na haar online lessen nog minimaal twee uur per dag aan al haar huiswerktaken, maar haar toetsresultaten gaan eerder achteruit dan vooruit.
Zuchtend ploft ze neer op de stoel tegenover mij. ‘Pffff ik weet niet of ik wel over kan naar drie havo. Ik zit nu al twee uur per dag aan mijn huiswerk, ik heb écht geen zin om er nog meer tijd in te steken, het levert toch niks op’.
Simone, een 15-jarige, hardwerkende dame uit havo 3, volgt online coaching bij mij. Na de online lessen zit ze wel drie uur per dag aan haar huiswerk en is daarna te moe om leuke dingen te doen. De verkering met haar eerste vriendje is net uit en terwijl ze dit met me deelt, vecht ze tegen haar tranen.
Emma komt twee weken voor haar toetsweek bij mij om te leren snellezen en huiswerk toetsklaar te zetten in mindmaps. Plannen hoeft wat haar betreft niet, want haar vader heeft al een planning gemaakt in een Excellijst.
Nu smul ik van Excel, dus ik vraag haar tijdens onze eerste afspraak of ik haar planning even mag zien.Suzanne is een serieuze, hardwerkende leerling die voor haar tentamens urenlang zit te leren. Haar getypte uittreksels zijn boeken op zich.
Die uittreksels leert ze vrijwel letterlijk uit haar hoofd. Toch haalt ze niet de cijfers die ze met haar inspanning verwacht en verdient. Dat maakt haar onzeker en ze vindt het steeds minder leuk om uittreksels te maken.Thijs, één van mijn buurjongens, komt bij mij voor hulp bij het leren. Hoe hard hij ook werkt voor school, voldoendes blijven te vaak uit en dat knaagt aan zijn motivatie.
We beginnen met het vak waar hij het slechtst voor staat, geschiedenis. Thijs is al een paar keer bij mij geweest, het snellezen zit er al redelijk goed in en ook met plannen gaat het steeds beter. De vorige les zijn we gestart met mindmappen.
‘Mijn kind is niet zo van de groepjes, kan hij de cursus ook individueel volgen?’
Ah, daar hebben we weer een moeder die denkt dat haar kind meer gebaat is bij een individuele cursus, dat heb ik al vaker gehoord 😉.
Januari van dit jaar startte ik weer met een nieuw groepje van vier leerlingen met de cursus ‘Snel leren = leuk leren’. Twee hiervan zaten in de tweede klas havo, een in drie vwo en de vierde leerling zat in zijn eindexamenjaar havo.
Heerlijk die verwachtingsvolle koppies als we gaan starten met de cursus OP WEG NAAR de brugklas.
Danique vertelt: "Ik heb echt zin in dit schooljaar, maar vind het ook best spannend".
Logisch, want er komt nogal wat op je af als kersverse brugklasser:
👉🏻 Nieuw gebouw, misschien wel een eind fietsen.
👉🏻 Zelf al je schoolboeken en spullen meenemen.
👉🏻 Elk uur een ander vak en een andere docent.
👉🏻 Nieuwe klasgenootjes en nieuwe vrienden gaan maken.
👉🏻 12-15 vakken waar je huiswerk voor
Herken je dat?
Na mijn middelbare school tot vandaag de dag heb ik flink wat opleidingen, workshops en trainingen gevolgd, van ‘weinig interessant’ tot ‘absoluut fantastisch’.
Wat mij hierbij vaak opviel was dat ik tijdens een training heel erg enthousiast werd gemaakt door de trainer en heel veel ideeën had over hoe ik de theorie in praktijk zou gaan omzetten, maar dat die praktijk elke keer weer lastiger bleek dan gedacht…
Brams moeder belde mij begin januari op met de vraag of ik Bram zou kunnen helpen met Wiskunde. Bram had bij mij in september de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ gevolgd en de zaakvakken liepen goed, maar voor wiskunde bleek hij een vier op zijn te staan. En omdat Bram wist dat wiskunde en economie mijn favoriete vakken waren, wilde hij wel wiskunde met mij oefenen 😊. En inderdaad, ik ben altijd gek op wiskunde geweest dus dit soort verzoeken zijn voor mij een cadeautje!
Zo af en toe bereikt mij de vraag of ‘Snel leren = leuk leren’ wel evidence based is. Tijd om hier nog een keer aandacht aan te besteden.
De term evidence based komt oorspronkelijk uit de medische sector en wordt verder ook veel gebruikt op het gebied van HRM en management. Op www.encyclo.nl staat hierover het volgende: Evidence based = gebaseerd op gegevens uit kwantitatief en/of kwalitatief wetenschappelijk onderzoek.
Toch begrijpen we uiteraard allemaal wat er met de vraag bedoeld wordt: is de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ bewezen effectief?
Tess woont in Amstelveen en wordt door haar ouders aangemeld voor de cursus ‘Snel leren = leuk leren’’ . Zij zit in de tweede klas van het Technasium en haar vader meldt mij dat zij elke dag wel vier uur aan haar huiswerk zit en dat haar ouders bang zijn dat zij dit niet zes jaar vol blijft houden.
Vier uur per dag huiswerk is ook wel heel erg veel. Zij had zelfs haar favoriete sport, basketbal, opgegeven omdat school en huiswerk voor gingen.
Regelmatig hoor ik een ouder zeggen: "Alles moet al zo snel tegenwoordig, waarom moet dat leren nu ook nog eens sneller?". En hoewel ik heel goed begrijp wat deze ouders bedoelen is dat niet de reden waarom ons succesvolle concept ‘Snel leren = leuk leren’ zo heet.
In deze blog leg ik graag uit waar de naam voor staat. We weten allemaal dat we iets, waarin we (nog) niet zo goed in zijn, meestal ook niet leuk vinden. Zo heb ik in mijn pubertijd heel enthousiast tennislessen genomen, overtuigd dat dat mijn nieuwe sport zou gaan worden.
Wow, wat kijk ik met een ontzettend goed gevoel terug op de eerste editie van Planuari. In totaal hebben ruim 1150 onderwijsprofessionals meegedaan om hun leerlingen beter op weg te kunnen helpen met het maken van haalbare planningen. Als elke deelnemer gemiddeld tien leerlingen op weg helpen met het leren plannen, zijn er in totaal 10.000 leerlingen geholpen met Planuari, en daar ben ik echt ongelofelijk trots op! 😊
Wat is dat toch met vragen stellen? Waarom vinden zoveel mensen het moeilijk om iets te vragen?
Tijdens de opleidingen die ik geef, krijg ik veel vragen en daar ben ik altijd heel blij mee. Voor mij is een vraag namelijk een bevestiging dat die persoon aandacht heeft voor mijn verhaal en graag wil begrijpen wat ik vertel of uitleg. Ik ga dan ook altijd net zo lang op die vraag in, totdat ik een tevreden bevestiging krijg dat deze volledig is beantwoord voor de vraagsteller.
Ik gun elke leerling in Nederland de kracht van snellezen!
Eén van de mooiste vaardigheden die je als onderwijsprofessional jouw leerlingen kunt meegeven is snellezen. Toch is er helaas nog steeds veel onbegrip en weerstand richting deze efficiënte leertool. In dit artikel leg ik graag uit wat de kracht van snellezen is.Enthousiast komt Claire bij me binnenstappen, een hardwerkende tweedejaarsstudente.
Haar propedeuse heeft ze keurig in één jaar gehaald, maar ze begint nu toch wel wat stress te krijgen van alles wat ze in relatief korte tijd moet doen. De opdrachten binnen haar werkgroepen nemen zoveel uren in beslag, dat ze nauwelijks tijd over heeft om te studeren voor haar theoretische tentamens, en die zijn al over twee weken…Thomas is een vrolijke en sociale buurjongen van mij die, geplaagd door dyslexie én AD(H)D, altijd hard heeft moeten werken op school. Na school ging hij elke dag meteen door naar een huiswerkbegeleider zodat hij thuis geen stress en gedoe om huiswerk meer had. Na vmbo-tl stroomde Thomas door naar de havo en ook die heeft hij met hard werken weten te halen.
Zijn moeder vertelde me regelmatig dat ze zo graag zou willen dat ik Thomas zou helpen, maar hij weigerde. Hij zat al op huiswerkbegeleiding dus wat zou ik hem nog kunnen leren?Ik spreek regelmatig trainers en docenten over de motivatie van hun leerlingen. “Ik wil alleen cursisten die gemotiveerd zijn”, sprak laatst één van hen uit. “Dan kun je beter stoppen als trainer, want als ze bij jou op cursus komen, is dat meestal niet het geval”, antwoordde ik, waarna we een leuke en interessante, inhoudelijke discussie hadden met de hele groep aanstaande trainers. Bijzonder hoe wij volwassenen soms kunnen denken over motivatie. Alsof dat iets vanzelfsprekends is, maar dat is bij de jeugd wat school betreft zeker niet het geval.
Dinsdag 14 april 2017 gaat de deurbel en staat de moeder van een oud-klasgenootje van één van mijn dochters op de stoep. In haar ogen een mengelmoes van ongemak, paniek en hoop. Ik begroet haar vrolijk en ze steekt meteen van wal: “ik ontdek nu pas dat jij leerlingen helpt met beter leren! Kun je Fleur alsjeblieft helpen met haar examenvoorbereiding want dat kind leert acht uur per dag, maar haar tentamenresultaten zijn niet echt sterk en ik ben bang dat ze het niet gaat redden in mei!”.
O.k. duidelijke taal en met de deur in huis gevallen. Met nog drie weken te gaan zie ik een uitdaging om de hardwerkende lieve Fleur met meer vertrouwen en minder leeruren haar examens in te laten gaan.
Paul is een serieuze scholier uit 4 vwo, die sinds zijn twaalfde al weet wat hij wil worden, namelijk oncoloog. Het pad dat hij hiervoor moet bewandelen is hem duidelijk: vwo met profiel N&G, daarna medicijnen studeren en specialiseren in oncologie. De eerste drie jaar op het vwo zijn Paul goed afgegaan. Zonder al te hard te hoeven werken, haalde hij mooie cijfers en hij ging dan ook vol zelfvertrouwen naar 4 vwo.
Daar kreeg Paul de schrik van zijn leven. Met dezelfde inspanning tijdens de lessen en het maken van huiswerk als de jaren daarvoor haalde hij voor het eerst een aantal flinke onvoldoendes achter elkaar, met name voor natuurkunde en biologie.Paul is een serieuze scholier uit 4 vwo, die sinds zijn twaalfde al weet wat hij wil worden, namelijk oncoloog. Het pad dat hij hiervoor moet bewandelen is hem duidelijk: vwo met profiel N&G, daarna medicijnen studeren en specialiseren in oncologie. De eerste drie jaar op het vwo zijn Paul goed afgegaan. Zonder al te hard te hoeven werken, haalde hij mooie cijfers en hij ging dan ook vol zelfvertrouwen naar 4 vwo.
Daar kreeg Paul de schrik van zijn leven. Met dezelfde inspanning tijdens de lessen en het maken van huiswerk als de jaren daarvoor haalde hij voor het eerst een aantal flinke onvoldoendes achter elkaar, met name voor natuurkunde en biologie.Woensdagmiddag 16 januari om twee uur stapt Daniëlle mijn woonkamer binnen. Een mooie jongedame van 18 jaar oud, eerstejaars studente medicijnen. Daniëlle heeft in september 2013 de cursus “Snel leren = leuk leren” bij mij gevolgd. Zij zat toen in 2 vwo en volgde de cursus met veel plezier en ‘eagerness’. Zij wist wat haar doel was, namelijk arts worden, en was daardoor enorm gemotiveerd.
Daniëlle kreeg helaas op het vlak van gezondheid wat tegenslag en miste tijdens haar examenjaar drie maanden les. Toch kreeg zij het voor elkaar om in één keer te slagen, en besloot daarna (noodgedwongen) een tussenjaar te nemen om eerst helemaal goed te herstellen en uit te rusten.