Studielift Blog | Studeren na een tussenjaar
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Studeren na een tussenjaar, pak de draad maar weer eens op!

19 januari 2019

Woensdagmiddag 16 januari om twee uur stapt Daniëlle mijn woonkamer binnen. Een mooie jongedame van 18 jaar oud, eerstejaars studente medicijnen. Daniëlle heeft in september 2013 de cursus “Snel leren = leuk leren” bij mij gevolgd. Zij zat toen in 2 vwo en volgde de cursus met veel plezier en ‘eagerness’. Zij wist wat haar doel was, namelijk arts worden, en was daardoor enorm gemotiveerd.

Daniëlle kreeg helaas op het vlak van gezondheid wat tegenslag en miste tijdens haar examenjaar drie maanden les. Toch kreeg zij het voor elkaar om in één keer te slagen, en besloot daarna (noodgedwongen) een tussenjaar te nemen om eerst helemaal goed te herstellen en uit te rusten.

Gelukkig werd zij in één keer ingeloot voor de studie medicijnen en september 2018 begon zij vol goede moed aan haar nieuwe uitdaging. Het eerste blok was een introductieblok en dat ging prima, maar daarna kwam het echte werk. Blok twee was pittig en zij moest nu echt aan de slag. Colleges gingen snel, vragen stellen was niet echt aan de orde en hoewel zij er alles aan had gedaan, sloot zij blok twee af met een onvoldoende. Dit knaagde aan haar en zij dook in een gedachtenpatroon van ‘ik kan het niet, dit heeft geen zin, ik kan beter stoppen voor 1 februari’…

Haar moeder adviseerde haar om weer een keer met mij af te spreken, en zo stapte zij hoopvol mijn kamer binnen. Ik vroeg haar of zij de studie medicijnen leuk vond, en ze begon te stralen. Dit is haar ding en zij zit helemaal op haar plek, maar ze MOET het tentamen van vrijdag 18 januari halen, anders krijgt ze een negatief studieadvies en moet ze stoppen.

Degenen die mij kennen weten dat ik van een uitdaging houd, maar met nog geen anderhalve dag te gaan deze dame ‘even’ in twee uur op de rit krijgen…

En daar gingen we. Alles wat Daniëlle had geleerd tijdens de cursus “Snel leren = leuk leren” had zij door de druk en stress beetje bij beetje losgelaten en dat gingen we samen weer oppakken.

  • Wat is de tentamenstof?
  • Wat heb je tot nu toe gedaan aan voorbereiding?
  • Wat moet je nog doen voor je tentamen?
  • Schat elk onderdeel in leerblokken van 45 minuten in.
  • Maak planning met voldoende ruimte voor ontspanning.
  • Gebruik de leertechnieken die jou helpen.

Langzaam vielen alle puzzelstukjes weer op hun plek. Daniëlle bleek uiteindelijk nog negen leerblokken nodig te hebben om haar tentamen goed voorbereid te kunnen maken. Woensdag ging zij tussen 16.00-17.30 en tussen 19.00 – 20.30 nog vier blokken doen en voor de donderdag planden wij de overige vijf leerblokken in. In die blokken ging zij aan de slag met leer- en mindmapkaartjes aangezien zij de inhoud prima begreep maar te weinig feitelijke kennis bezat. Op donderdagmiddag ‘moest😊’ zij van mij lekker een uurtje gaan sporten, want ze had tijd genoeg. Na half negen ’s avonds mocht ze niets meer doen, zodat ze nog even lekker kon ontspannen voordat zij ging slapen.

Naast het structureren van haar tentamenwerk heeft ze een mooie affirmatie bedacht om haar negatieve gedachten te verjagen en hebben we via NLP-technieken haar hoofd meer rust gegeven zodat zij zich tijdens het leren weer goed kon focussen.

Vrijdagochtend was ik best even met haar bezig. Zal ik haar een appje sturen om succes te wensen? Nee, want dan wordt ze misschien juist zenuwachtig….(tsja dat heb je als je zelf moeder bent …😊).

Vrijdagmiddag half zes gaat mijn mobiel. “Hoi, met Daniëlle, ik heb mijn tentamen gehaald!”. Ik was zó blij dat ze me belde met dit nieuws! Ik vroeg haar hoe het na onze afspraak verder was gegaan. “Heel goed, mijn planning kon ik goed bijhouden en die klopte ook en ik bleef heel rustig, zelfs vanmorgen vlak voor het tentamen. Het weer oppakken van het werken in leerblokken en de kaartjes hebben me echt heel goed geholpen!”.

En daar zat ik geëmotioneerd te stralen op mijn bank. Dit meisje verdiende zo ongelofelijk dat ze dit tentamen zou halen, maar ik vond het spannend gezien de korte tijd die ze nog had om het voor te bereiden. De kracht en blijdschap in haar stem raakten mij en gaven mij het vertrouwen en de bevestiging dat ze zichzelf weer heeft herpakt en hervonden.

Het volgende blok gaan we samen nog even wat puntjes op de i zetten zodat zij met zelfvertrouwen door kan gaan met haar studie, want dat het haar gaat lukken, daar twijfel ik geen seconde aan!

Daniëlle wordt een arts met passie, wat wil je als patiënt nog meer?

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?