Studielift Blog | Het geheim van een goede samenvatting
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Het geheim van een goede samenvatting

01 april 2024

En tevens de oorzaak van weerstand bij mindmappen...

‘Mindmappen is stom, dat ga ik echt niet doen, is niks voor mij!’

Een typische uitspraak van leerlingen?

Nee hoor, deze hoor ik net zo vaak van docenten en mentoren die ik train, zeker als ze een mindmap gaan maken van een ander vak dan waarin ze les geven, want ja, als mentor ondersteun je leerlingen breder dan alleen binnen je eigen vakgebied.

Of het nu om het maken van een mindmap, breinschema, tekstschema, stroomschema of conceptmap gaat, weerstand zie ik overal, zowel bij leerlingen als bij docenten en mentoren.

Interessant is dan om te achterhalen waar die weerstand vandaan komt, dus observeer ik altijd degenen met weerstand en vraag hen waar de weerstand in zit.

En bijna altijd is het antwoord:

Wat moet je nou precies op die takken zetten, dat vind ik onduidelijk 😕

Kijk, en daar hebben we dan negen van de tien keer de essentie van de weerstand te pakken.

Goed samenvatten gaat namelijk over twee belangrijke vaardigheden:

  • Hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden.
  • Verbanden kunnen leggen tussen de verschillende onderwerpen.


En waar leer je dat???

Ja wel heel makkelijk voor mij om nu te zeggen dat je dat bij mij leert tijdens de training ‘Snel leren = leuk leren’, maar laten we wel wezen, WIE leert kinderen bovenstaande zaken?

Waarom is dit geen vast onderdeel van het curriculum van zowel groep 8, als klas 1 en 2 vo?

Als docenten al moeite hebben met het maken van een effectief leerschema, wat verwachten we dan van onze leerlingen?

Maar wat is dan dat geheim waar je het over hebt?

Er is natuurlijk geen geheim, ik wil graag dat je mijn blog leest, dus bedenk ik een pakkende titel 😉.

Uiteraard zijn er wel handige tips om je leerlingen te helpen bij het leren maken van effectieve leerschema’s en die ga ik je nu geven:

  • Zorg dat je je leerlingen in de klas al hoofd- en bijzaken laat onderscheiden door hen aantekeningen te laten maken in een Cornell-schema. Bespreek aan het eind van de les welke begrippen niet mogen ontbreken in de smalle kolom, en dus in het leerschema.
  • Leer leerlingen in steekwoorden aantekeningen en samenvattingen maken. Laat hen een alinea lezen en één woord (hoofdtak) benoemen waar het over gaat. Daarna nog een aantal hulpwoorden (subtakken) om meer over het hoofdwoord te kunnen vertellen. Zo bouw je tak voor tak je mindmap op.
  • Leg bij elke les goed uit welke verbanden er in de betreffende paragraaf te vinden zijn, dit kunnen leerlingen niet uit zichzelf, daar hebben ze jouw hulp echt bij nodig.
  • Geef eens een ‘open mindmap’-toets. Een toets waarbij leerlingen hun mindmap erbij mogen houden (niet de begripskaartjes uiteraard) en waarbij je dus voornamelijk inzicht- en toepassingsvragen stelt.
  • Bespreek toetsen goed na, geef bij elke vraag aan wat voor soort vraag het was (kennis, inzicht, toepassing), en laat leerlingen hun leerpunten voor de volgende toets opschrijven, zodat ze weten hoe zij hun volgende mindmap anders/beter kunnen maken.


Leren is een continu proces, een cyclus van toets naar toets en zolang we elke cyclus nieuwe dingen leren, ontdekt de leerling uiteindelijk zijn of haar meest effectieve leermethode.

Ben jij die docent of leerlingbegeleider die leerlingen wil helpen bij hun zoektocht naar hun meest effectieve leermethode, volg dan de training ‘Snel leren = leuk leren’ of ‘Actief leren leren’.

In drie dagdelen live online of via e-learning modules te volgen, waarna een 1 op 1 zoomcall met mij volgt voor certificering.

Meer weten? Check de website of stuur me een berichtje,

Ik wens je een fijne dag,


Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?